Kalisz chciał zakupić autobusy elektryczne dzięki dofinansowaniu z Polskiego Ładu. Ostatecznie miastu nie udało się pozyskać funduszy na ten cel z rządowego programu, tak więc pozostaje pytanie, czy i kiedy drugie najludniejsze miasto Wielkopolski nabędzie elektrobusy?
Na początku roku
pisaliśmy o planach miasta Kalisz dotyczących rozwoju floty autobusowej w mieście. Kaliski samorząd chciał aplikować o zakup 10 elektrobusów w ramach drugiego naboru programu inwestycji strategicznych, tzw. Polskiego Ładu. Pod koniec maja poznaliśmy wyniki drugiego naboru tego programu i próżno było w nich szukać dofinansowania do zakupu kaliskich autobusów. Zapytaliśmy więc miasto o to, jakie dalsze plany ma samorząd względem nabycia zeroemisyjnych elektrobusów.
– Jeśli pojawi się program, w ramach którego Miasto Kalisz będzie mogło pozyskać dofinansowanie z WRPO w wysokości co najmniej 75% kosztów, planowany jest zakup 21
autobusów z napędem elektrycznym. Autobusy byłyby dostarczane w dwóch transzach, po 10 i 11 autobusów, zgodnie z koncepcją, która została już opracowana przez projektantów. Stacje do ładowania takich autobusów byłyby zlokalizowane na terenie spółki Kaliskie Linie Autobusowe. Dokumentacja dotycząca inwestycji, a także dokumenty strategiczne związane z transportem publicznym są gotowe. Jeśli tylko pojawi się odpowiedni program, miasto Kalisz jest gotowe do złożenia wniosku o dofinansowanie. Jeśli pojawi się taka możliwość, miasto zakupi pierwszych 10 autobusów, które zastąpią najstarsze pojazdy – przekazała nam rzeczniczka Urzędu Miasta w Kaliszu, Katarzyna Ciupek.
Ciupek dodała także, iż w ramach drugiej edycji programu Zielony Transport Publiczny, skala możliwego dofinansowania do zakupu nowych autobusów znacznie spadła. W styczniu tego roku właśnie tą informacją rzeczniczka kaliskiego magistratu argumentowała brak wniosku miasta do programu realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Katarzynę Ciupek zapytaliśmy także o to, na jaką liczbę pojazdów opiewają dalsze plany zakupowe miasta.
– Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz sporządzona na jej podstawie
analiza kosztów i korzyści wykorzystywania pojazdów elektrycznych w komunikacji miejskiej obliguje przewoźników, a tym samym Kaliskie Linie Autobusowe, aby do 2028 roku posiadały w swojej flocie 30% autobusów zeroemisyjnych. Zatem kaliski przewoźnik powinien posiadać 21 takich pojazdów. Na terenie należącym do spółki mają powstać dwie wiaty służące do parkowania i ładowania autobusów z napędem elektrycznym (EV12) wraz z instalacją fotowoltaiczną. Spółka posiada już dokumentację projektową na ich budowę – przekazała nam rzeczniczka prasowa kaliskiego urzędu miasta.
W styczniu przedstawicielka miasta wspominała także o potencjalnych inwestycjach w autobusy z ogniwem wodorowym, jednak pomysł ten był raczej odległą perspektywą. Teraz Ciupek potwierdza, iż w pierwszej kolejności miasto chce stawiać na zakup autobusów elektrycznych, a dopiero w dalszej kolejności na pojazdy wodorowe.