Moderus Gamma LF 05 AC to pierwszy, wyprodukowany w Polsce, jednoczłonowy tramwaj, z niską podłogą na całej długości pojazdu. Wagon został zaprezentowany w zeszłym roku i od tego momentu przechodzi różnorakie testy. Kiedy będzie można go zobaczyć na ulicach polskich miast?
Firma Modertrans w zeszłym roku
zaprezentowała zupełnie nowy, w pełni niskopodłogowy tramwaj, który ma tylko jeden człon. Pojazd, oznaczony jako LF 05 AC, ma niecałe 15 metrów długości i
jest jedynym tego typu pojazdem w Polsce. Producent już wcześniej dostarczał
jednoczłonowe tramwaje na Śląsk i
do Elbląga, które stylistyką nawiązywały do już produkowanych modeli, lecz były one tylko częściowo niskopodłogowe. Gamma LF 05 AC różni się od nich nie tylko nowoczesnym designem, ale także rozwiązaniami technicznymi, jakie zostały w niej zastosowane.
Superkondensatory i nowe wózki
Tramwaj jest wyposażony w superkondensatory, co umożliwia mu przejechanie ponad 2 kilometrów bez zasilania z sieci trakcyjnej. Ponadto wagon posiada nowoczesne systemy odpowiadające za ogrzewanie czy klimatyzację, a także nowoczesne wózki, które pozwoliły na znaczną redukcję masy pojazdu. Przez to jest on cichszy, a także bardziej energooszczędny. O wszystkich rozwiązaniach zastosowanych w pojeździe
można przeczytać w tym miejscu.Testy ciągle trwają. Na razie na Franowie
Od czasu premiery na przełomie maja i czerwca 2021 roku, nie mieliśmy informacji o tym, co dzieje się z najnowszym wyrobem Modertransu. Zapytaliśmy więc o to producenta.
– Testy tramwaju Moderus Gamma LF 05 AC prowadzone są cały czas. Jest to proces, polegający na ocenie konstrukcji i dobranych rozwiązań w bardzo szerokim spektrum - od działania każdego z nich w trybie stacjonarnym, w trybie serwisowym i obsługowym, poprzez pomiary w warunkach stacjonarnych i ruchowych, aż po próby dynamiczne, również te w ruchu miejskim. Uzyskane świadectwo homologacji potwierdza, że tramwaj przeszedł niezbędne badania, jest zgodny z obowiązującymi przepisami i można go bezpiecznie dopuścić do ruchu. Jednak z uwagi na innowacyjność zastosowanych rozwiązań chcemy jak najwięcej prac wykonać przed przystąpieniem do testów w ruchu miejskim – napisali nam przedstawiciele spółki Modertrans.
Homologacja uzyskana w czerwcu 2021 roku
Zgodnie z informacjami pozyskanymi od producenta, wagon uzyskał homologację w czerwcu 2021 roku. Przedstawiciele firmy dodali także, że tramwaj aktualnie znajduje się w zajezdni poznańskiego MPK na Franowie, gdzie przechodzi wspomniane powyżej testy. Przypomnijmy, że MPK Poznań jest większościowym udziałowcem w spółce Modertrans. Dlatego nie dziwi fakt, że to właśnie na Franowie są prowadzone testy nowego tramwaju. MPK, a także miasto Poznań, które posiada pozostałą część akcji, aktualnie
rozważają sprzedaż Modertransu. Producent krótkiej Gammy nie zdradza jednak gdzie i kiedy na testach miejskich pojawi się bordowy tramwaj.
– Tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC jest pojazdem krótkim, co oznacza, że w produkcji seryjnej będzie tańszy od standardowego, ok. dwukrotnie dłuższego tramwaju. Dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych, zależnych od budżetów samorządów, oznacza to możliwość zakupu większej liczby tramwajów, a tym samym zwiększenie częstotliwości kursowania i poprawę dostępności komunikacji dla pasażerów lub możliwość skierowania krótkich tramwajów na linie mniej obciążone/poza godzinami szczytu, a w efekcie realne oszczędności, przy jednoczesnym wywiązywaniu się z obowiązku wykonywania kursów. To zapewnienie dostępności nowoczesnych pojazdów nawet dla małych przedsiębiorstw komunikacyjnych. Tendencje na rynku pokazują, że jest zainteresowanie konstrukcjami jednoczłonowymi, o czym świadczą nasze poprzednie zamówienia, dla Elbląga i Tramwajów Śląskich – napisali nam przedstawiciele Modertransu.
Na razie brak przetargów na ten typ tramwajów
Producent wskazał także, że trudno jest obecnie mówić o produkcji seryjnej, ponieważ jak na ten moment nie pojawił się jeszcze żaden przetarg, którego celem byłoby pozyskanie jednoczłonowych i w pełni niskopodłogowych tramwajów, które swoimi wymaganiami odpowiadałyby prototypowi Gammy. Jeśli takowy się pojawi, to spółka na pewno weźmie w nim udział.
– Tramwaj Moderus Gamma LF 05 AC to pojazd testowy. Został wyposażony w nowoczesne rozwiązania, które dotychczas nie były i (wg naszej obecnej wiedzy) nie są wymagane przez żadnego Zamawiającego. Pojazd testowy ma za zadanie pokazać jakie są możliwości i nowe rozwiązania na rynku. Umożliwia także przedsiębiorstwom komunikacji miejskiej zapoznanie się z nimi i ocenę przydatności na potrzeby własne w kolejnych postępowaniach przetargowych – przekazał nam poznański producent.
Pojazd dla Niemiec będzie połączeniem różnych rozwiązań
Modertrans
wygrał ostatnio przetarg na dostawę jednoczłonowych i w pełni niskopodłogowych tramwajów pod Berlin. Producent nie zaproponował jednak Gammy LF 05 AC, a zupełnie nowy tramwaj, który z wyglądu będzie niemal identyczny jak wcześniej dostarczone pojazdy dla Tramwajów Śląskich.
– Tramwaj Moderus Gamma LF 10 AC BD będzie łączył w sobie rozwiązania tramwajów Moderus Gamma LF 05 AC (niska podłoga) i Moderus Beta MF 10 AC (design, klasyczne i sprawdzone rozwiązania wyposażenia) – przekazali nam przedstawiciele producenta, komentując rozwiązania, jakie zostaną zastosowane w tramwajach dla Schöneicher-Rüdersdorfer Strassenbahn.
W oczekiwaniu na miejskie testy
Wszystkim miłośnikom tramwajów pozostaje oczekiwać tego, aż krótka Gamma rozpocznie testy miejskie. Trzeba też przyznać, iż Modertrans ma rękę do prototypów, ponieważ zarówno jednoczłonowa Gamma, jak i prototyp pełnowymiarowej Gammy,
niebieski model LF 01 AC, prezentują się świetnie i mają bardzo charakterystyczny design.