Wykonawca budowy tramwaju do Dw. Zachodniego zakończył prace przy przebudowie odcinka sieci ciepłowniczej – dzień przed harmonogram uzgodnionym z Veolią. Tym samym usunięto główną kolizję z budową tunelu tramwajowego w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Jeszcze jesienią wykonawca zamierza zwiększyć front robót.
Wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – przebudował blisko 400 m sieci ciepłowniczej, w tym ok. 230 m magistrali głównej 2xDN 600. Wybudował również trzy nowe komory ciepłownicze. W nocy z soboty na niedzielę udało się wznowić dostawy ciepłej wody do 21 budynków w rejonie budowy – przed zaplanowanym terminem. Tym samym usunięta została główna kolizja z budową tunelu tramwajowego w rejonie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Sam 600-metrowy tunel jest budowany metodą podstropową. W rejonie parku Pięciu Sióstr wykonawca zbudował pierwsze sekcje ścian szczelinowych, a także – na długości ok. 30 m – wylał płytę stropową.
Jesienią wykonawca zamierza zwiększyć front robót w dwóch miejscach – w ciągu ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także przy Alejach Jerozolimskich na wysokości Dworca Zachodniego (ulica zostanie zawężona do przekroju 3+3, z zachowaniem buspasów). O szczegółach dotyczących terminów i zakresu zmian Tramwaje Warszawskie będą informować po zakończeniu uzgodnień z gestorami sieci i zatwierdzeniu projektów czasowej organizacji ruchu.
W przyszłym roku zaplanowano prace przy przebudowie kolejnego, ok. 950-metrowego odcinka ciepłociągu we części ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Trzeba wykonać sześć nowych komór. Prace te można prowadzić wyłącznie poza sezonem grzewczym – od maja do końca sierpnia – w terminach uzgodnionych z Veolią.
W 2025 r. rozpocznie się też budowa węzła rozjazdowego na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Powstanie tu pełna gwiazda, umożliwiająca skręt tramwajów we wszystkich relacjach. Roboty te wymuszą ograniczenie ruchu tramwajów w kierunku Okęcia – w I etapie tramwaje będą jeździć w rejonie budowy po jednym torze, a następnie ruch zostanie wstrzymany. Tramwaje nie będą dojeżdżać także do pętli Banacha. Przerwa zostanie wykorzystana do remontu torów na Grójeckiej na odcinku od pl. Narutowicza do ul. Banacha.
Równolegle, w ramach innego kontraktu, firma Budimex
buduje konstrukcję przyszłego podziemnego przystanku tramwajowego po południowej stronie Dworca Zachodniego. To część większego projektu, związanego z przebudową układu torowo-peronowego stacji kolejowej. W całości wykonana jest płyta denna przystanku. Wylane są wszystkie słupy w poziomie -2, wykonawca zalał już pierwszy fragment stropu pośredniego.
Nowa trasa tramwajowa, która poprawi skomunikowanie ważnego węzła kolejowego,
będzie miała 1,6 km długości. Zgodnie z kontraktem tramwaje
mają dotrzeć do Dw. Zachodniego w połowie 2026 r.