Partner serwisu
Komunikacja

Co trzecie dziecko może mieć problem z dostępem do transportu publicznego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
18-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Unicef Polska

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Co trzecie dziecko może mieć problem z dostępem do transportu publicznego
fot. Panek, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Wykluczenie transportowe wpływa na jakość życia dzieci i młodzieży w Polsce. Jaka jednak jest skala tego problemu? Na czym ono polega? Kogo dotyka najmocniej? Przygotowany przez UNICEF Polska pierwszy w Polsce raport nt. tego zjawiska pokazuje, że zagrożonych nim jest co szósta osoba w wieku 12-19 lat w Polsce. Jedna trzecia ankietowanych ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich relacje ze znajomymi byłyby lepsze.

Zgodnie z Konwencją o prawach dziecka, którą Polska ratyfikowała w 1991 r., każde dziecko ma prawo do edukacji, rozwoju swoich talentów i zdolności, uczestnictwa w zajęciach rekreacyjnych i życiu kulturalnym oraz prawo do wypoczynku i czasu wolnego. Realizacja tych praw nie powinna być uzależniona od czynników zewnętrznych.  Dane płynące z pierwszego badania dotyczącego wykluczenia transportowego dzieci i młodzieży w Polsce, zrealizowanego przez UNICEF Polska, wskazują, że prawa te są często zagrożone właśnie przez problemy związane z dostępnością środków transportu.

– O wykluczeniu transportowym możemy mówić, gdy na skutek braku możliwości transportowych lub gdy istnieją trudności w skorzystaniu z możliwości istniejących, dzieci i młodzież mają ograniczony przestrzennie lub czasowo dostęp do edukacji, innych usług publicznych oraz relacji społecznych – wskazuje prof. dr hab. Tomasz Komornicki, Polska Akademia Nauk.

Przygotowany przez Unicef najmłodszych w naszym kraju. Zagrożonych nim jest co szósty młody człowiek w wieku 12-19 lat, a co trzecia ankietowana osoba ocenia, że w ich miejscu zamieszkania dostęp do komunikacji publicznej jest problemem.

Ten problem nie tylko warunkuje możliwość skorzystania z różnego rodzaju usług (np. medycznych), ale też wybory edukacyjne oraz dotyczące dodatkowych zajęć sportowych czy rekreacyjnych. 44 proc. uczniów szkół średnich wybierając placówkę kierowało się dostępnością dogodnych połączeń do placówki, a 21 proc. ankietowanych deklaruje, że wybrałoby inną szkołą, gdyby nie problemy transportowe. Wykluczenie ma także wpływ na budowanie i podtrzymywanie relacji rówieśniczych – 30 proc. ankietowanych ma poczucie, że gdyby nie kwestia dojazdów, ich kontakty ze znajomymi byłyby lepsze.

– W naszych działaniach z samorządami oraz Młodzieżowymi Radami Miast, m.in. w ramach międzynarodowej inicjatywy Miasto Przyjazne Dzieciom, podejmujemy problemy bliskie dzieciom i młodzieży na szczeblu lokalnym. Takie, które angażują ich osobiście i bezpośrednio wpływają na ich codzienne życie. Młodzież niezwykle trafnie identyfikuje niedoskonałości istniejących rozwiązań transportowych oraz ewentualne sposoby poprawy dostępności tych usług. Młodzi ludzie zwrócili także uwagę na negatywny wpływ braku lub ograniczonego dostępu do transportu zbiorowego na wiele obszarów ich życia. Stąd wziął się pomysł, aby temu zagadnieniu przyjrzeć się bliżej – mówi Renata Bem, Dyrektor Generalna UNICEF Polska. – Jestem przekonana, że włączenie perspektywy dzieci i młodzieży do dyskursu społecznego w tym obszarze stanowi pierwszy i najważniejszy krok do podjęcia konkretnych działań mających na celu przeciwdziałanie pogłębiającemu się wykluczeniu transportowemu – dodaje.

Pełen raport pt. Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce dostępny jest na stronie Unicef.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praskie sposoby na poprawę bezpieczeństwa i korki przy szkołach

Mobilność

Praskie sposoby na poprawę bezpieczeństwa i korki przy szkołach

Przemysław Farsewicz 22 października 2024

Wykluczenie transportowe w Polsce ma się bardzo dobrze

Komunikacja

Wykluczenie transportowe w Polsce ma się bardzo dobrze

inf. pras. Multiconsult Polska 20 grudnia 2023

Hołownia: Wykluczenie transportowe odbiera wolność

Prawo & Finanse

UNICEF Polska: Wykluczenie transportowe narusza podstawowe prawa dzieci

Prawo & Finanse

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Praskie sposoby na poprawę bezpieczeństwa i korki przy szkołach

Mobilność

Praskie sposoby na poprawę bezpieczeństwa i korki przy szkołach

Przemysław Farsewicz 22 października 2024

Wykluczenie transportowe w Polsce ma się bardzo dobrze

Komunikacja

Wykluczenie transportowe w Polsce ma się bardzo dobrze

inf. pras. Multiconsult Polska 20 grudnia 2023

Hołownia: Wykluczenie transportowe odbiera wolność

Prawo & Finanse

UNICEF Polska: Wykluczenie transportowe narusza podstawowe prawa dzieci

Prawo & Finanse

Matysiak: Potrzebna jest tarcza antykryzysowa dla transportu publicznego

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5