Partner serwisu
Komunikacja

Co z tramwajem i koleją do Piekar Śląskich?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
29-05-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Co z tramwajem i koleją do Piekar Śląskich?
fot. Hubert Klimek / Archiwum Urzędu Miejskiego w BytomiuWagon Tramwajów Śląskich podczas testów zmodernizowanej trasy linii nr 38 w Bytomiu
Jak na razie nie wiadomo, czy 55-tysięczne Piekary Śląskie odzyskają kiedyś połączenia szynowe. Do miasta docierały kiedyś tramwaje oraz pociągi pasażerskie, natomiast obecnie nie ma sprecyzowanych planów dotyczących reaktywacji obu środków transportu, choć wydaje się, że większe szanse na powrót istnieją w przypadku kolei, co wynika z aktualnych działań PKP PLK.

W ostatnim czasie pisaliśmy o planowanym centrum przesiadkowym, które ma powstać w Piekarach Śląskich. Przy tej okazji zajęliśmy się także tematem ewentualnego, ponownego skomunikowania miasta za pomocą transportu szynowego. 55-tysięczne Piekary są bowiem obsługiwane tylko i wyłącznie przez transport autobusowy, a miasto nie ma dostępu do transportu szynowego, ani kolejowego ani tramwajowego.

Transport szynowy zlikwidowano wiele lat temu

Co prawda do miasta docierała kiedyś linia tramwajowa z Bytomia, lecz była ona systematycznie skracana, a ostatnie tramwaje zniknęły z terenu Piekar Śląskich w 2006 roku, kiedy zlikwidowano odnogę opisywanej linii prowadzącą do Dąbrówki Wielkiej, która leży jednak z dala od centrum Piekar.

Podobnie było z transportem kolejowym. Przez rejon Piekar przebiega bowiem linia kolejowa nr 145, która dawniej łączyła ze sobą Chorzów oraz Radzionków. Kilka lat temu rozebrano około 7-kilometrowy odcinek, natomiast pozostały odcinek nie jest wykorzystywany w ruchu pasażerskim. Czy są więc jakiekolwiek perspektywy na to, że do Piekar wróci transport szynowy?

Miasto i organizator nie widzą potrzeby odbudowy “szyny”


Jak mówi Wojciech Maćkowski, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Piekary Śląskie, gmina nie ma skonkretyzowanych planów dotyczących przywrócenia połączeń szynowych – Ze względu na fakt, że transport szynowy winien stanowić zadania inwestycyjne GZM i wymaga odpowiedniej infrastruktury i środków finansowych gmina Piekary Śląskie nie posiada indywidualnych planów w tym zakresie – tłumaczy Maćkowski.

Jak pisaliśmy na naszych łamach, organizator komunikacji publicznej na terenie Piekar, a więc Zarząd Transportu Metropolitalnego ocenia, że obecna oferta, w postaci kilku linii autobusowych, jest odpowiednia, a trafność tej oceny potwierdza brak wniosków o zmiany, zarówno ze strony władz miasta jak i pasażerów.

Kolej Metropolitalna GZM nie dojedzie do Piekar

O potencjalną odbudowę linii tramwajowej lub kolejowej do Piekar zapytaliśmy także Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

– W celu poprawy obsługi komunikacyjnej obszaru Metropolii, GZM uruchomiła szereg finansowanych z jej budżetu linii metropolitalnych, których część obsługuje również Piekary Śląskie, zapewniając sprawny dojazd m.in. do Katowic, Bytomia i dalej do Gliwic, czy też na lotnisko. Jednocześnie GZM jest obecnie na etapie opracowywania Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej (WSWKM). Dokument ten ma być gotowy do końca tego roku. Wykonawca przygotował kilka wariantów rozwoju transportu szynowego na terenie GZM. Były wśród nich takie, które zakładały powrót transportu szynowego do Piekar Śląskich. Ostatecznie po przeprowadzeniu wielokryterialnej analizy w ramach WSWKM do dalszych prac został wybrany wariant W8a, który nie przewiduje uruchomienia do Piekar Śląskich połączeń kolejowych – referuje Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM.

Przedstawiciel Metropolii dodaje, iż w tym wariancie naturalnym węzłem przesiadkowym dla mieszkańców Piekar Śląskich staje się Bytom oraz Radzionków – Pasażerowie będą mogli dojechać tam sprawnie autobusem i następnie przesiąść się na pociąg w kierunku Katowic, Tarnowskich Gór czy Gliwic (na obszarze GZM funkcjonuje zintegrowana taryfa, która pozwala pasażerom podróżować wszystkimi środkami transportu publicznego na jednym bilecie, w tym również pociągami Kolei Śląskich i POLREGIO na terenie Metropolii) – przypomina Zych.

Rzecznik prasowy GZM mówi również o planowanym Forum Obywatelskim, które ma wypracować rekomendacje dotyczące transportu publicznego i mobilności w północno-zachodnim korytarzu transportowym na terenie Metropolii. Podczas forum mają zostać poruszone kwestie dostępności kolei, rozwoju i przekształcenia linii autobusowych i tramwajowych czy też poprawienia systemu przesiadkowego.

Co z tramwajem?

Łukasz Zych odniósł się również do zagadnienia związanego z potencjalną odbudową linii tramwajowej do Piekar Śląskich.

– W 2019 r. przygotowane zostało dla GZM „Studium dla komunikacji tramwajowej na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii”, w którym zostało ujęte utworzenie odcinka linii tramwajowej łączącej Bytom z Piekarami Śląskimi, stąd też wskazywane połączenie powinno zostać przeanalizowane pod kątem zasadności jego utworzenia. Aktualnie na bazie tego Studium na zlecenie spółki Tramwaje Śląskie jest opracowywane Studium Tramwajowe, mające na celu m.in. wskazanie możliwych kierunków rozwoju sieci tramwajowej na obszarze GZM – mówi Zych.

Linia kolejowa nr 145 “wróci do żywych”?

O ile GZM nie planuje włączyć Piekar Śląskich do planowanej Kolei Metropolitalnej, o tyle nie oznacza to, że linia kolejowa nr 145, przebiegająca w rejonie miasta, nie zostanie zmodernizowana. Jej zarządca, PKP PLK zleciły bowiem prace przedprojektowe dla szeregu linii kolejowych w aglomeracji śląskiej, a projekt obejmuje także linię nr 145. Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami dokumentacja miała być gotowa w IV kwartale ubiegłego roku, jednak jak mówi nam Katarzyna Głowacka z PKP PLK termin ten nie został dotrzymany – Zakończenie prac studialnych planowane jest na I kwartał 2025 r. Zmiana terminu zakończenia tych prac wynika z konieczności przeanalizowania wielu wariantów inwestycyjnych na dużym obszarze – tłumaczy Głowacka.

Przedstawicielka spółki tłumaczy, że analizy zakładają odbudowę linii kolejowej nr 145 Chorzów Stary – Radzionków wraz z jej elektryfikacją. – Jeden z wariantów przewiduje, oprócz odbudowy rozebranego fragmentu linii, także dobudowę drugiego toru wraz z elektryfikacją. Linia jest analizowana pod kątem poprawy podróży i przewozu towarów. Zakładamy odbudowę infrastruktury pasażerskiej. Rozmieszczenie stacji i przystanków zostanie określone po wyborze wariantu – referuje Katarzyna Głowacka.

Głowacka mówi również, że opracowanie dokumentacji projektowej oraz właściwe prace budowlane planowane są w kolejnej perspektywie finansowej. Zadanie zostało ujęte w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5