Otrzymaliśmy od SKM Trójmiasto szczegółowy zakres modernizacji 21 ezt, które w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy ma przeprowadzić na rzecz tego przewoźnika bydgoska Pesa.
Kontrakt na remont 21 pociągów podpisany został w ubiegłym tygodniu podczas targów Trako w Gdańsku. Parafowanie umowy najprawdopodobniej zakończyło wielomiesięczne perypetie związane z przebudową składów SKM. Na to zadanie ogłoszono w sumie trzy przetargi. Pierwszy, w którym najniższą ofertę złożył nowosądecki Newag, został unieważniony z powodu przekroczenia przez oferentów kosztorysu inwestorskiego.
W drugim najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm Transport Szynowy Opole i Skoda, ale TS Opole zbankrutował i wykonał przebudowę tylko 1 składu. W trzecim przetargu najkorzystniejszą cenowo ofertę, opiewającą na prawie 124 mln zł, złożyła Pesa. Kosztorys wynosił 139 mln zł, a oferta Newagu (na prawie 166 mln zł) ponownie przekroczyła kosztorys.
- Do końca 2014 r. przebudowa wszystkich składów musi się zakończyć. Jest to termin graniczny, do którego musimy przekazać informację do Unii Europejskiej, współfinansującej tę inwestycję, że została ona ukończona. - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w SKM. - Prace remontowe na pewno nie spowodują trudności taborowych, nie będą powodowały konieczności zmniejszenia częstotliwości kursowania pociągów.
Zakres prac, które wykonane zostaną przez Pesę, obejmuje m.in.:
- Usunięcie całego dotychczasowego wnętrza ezt, w celu wymiany siedzeń, okablowania, zainstalowania wygłuszenia i ocieplenia pojazdu;
- Wymianę czoła pociągu na kompozytowe;
- Wymianę szyb pociągu na pakietowe z izolacją termiczną
- Zainstalowanie nowego oświetlenia, a także nowego systemu ogrzewania, z możliwością jego regulacji przez obsługę;
- Montaż elektrycznie otwieranych drzwi między wagonami, likwidacja ścianek działowych przy drzwiach wejściowych do pociągu;
- Montaż monitoringu;
- Instalację zamkniętych obiegów w toaletach, przystosowanie toalet do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej;
- Montaż "ciepłych guzików" oraz platform umożliwiających wjazd do pociągu osób na wózkach inwalidzkich;
- ontaż stojaków na rowery;
- Poprawę systemu informacji pasażerskiej: instalację świetlnych tablic informacyjnych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu;
- W ramach modernizacji, zamontowane zostaną nowoczesne silniki i układ napędowy z odzyskiem energii do sieci trakcyjnej, a także nowoczesne sprężarki, charakteryzujące się większą niezawodnością i cichą pracą. Zmodernizowane pociągi będą się też charakteryzować wydatnie lepszym przyspieszeniem - dodaje Marcin Głuszek.