Tramwaje Śląskie przygotowują się do realizacji III etapu projektu unijnego, który miałby być realizowany jeszcze w tej perspektywie unijnej. Obejmuje on zakup pojazdów specjalistycznych, 10 tramwajów w ramach istniejących zamówień, a także cztery zadania związane z przebudową infrastruktury w Katowicach.
Katowice
odsunęły w czasie budowę nowej trasy na południe miasta. To „uwolniło” środki, które miałyby zostać przesunięte na nowe zadania inwestycyjne. Na terenie Katowic ma zostać przebudowane ponad 6 km toru pojedynczego w ramach czterech zadań. Pierwsze zakłada przebudowę torowiska w ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza. Druga część dotyczy przebudowy torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Chorzowskiej na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej. Trzecia część – torowisko wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców na odcinku od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej, a czwarta – torowiska w ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte na odcinku od wiaduktu DK79 do Baterpolu. Więcej o zakresie pisaliśmy
tutaj.
Tramwaje Śląskie podpisały już 14 lutego umowę z firmą Sweco Consulting na wykonanie dokumentacji projektowej dla tych czterech odcinków. – Podstawowym zadaniem jest teraz pozyskanie decyzji środowiskowych dla tych inwestycji. To może potrwać kilka miesięcy. Z decyzjami środowiskowymi będziemy mogli podpisać umowę o dofinansowanie etapu III – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich.
Dokumentacja dla odcinka od zajezdni Zawodzie do Baterpolu ma być gotowa do 14 maja 2021 r., a dla pozostałych zdań – do 14 listopada 2020 r. – Harmonogram zakłada ogłoszenie przetargów na wyłonienie wykonawców dla tych zadań odpowiednio w I i III kwartale 2021 r. i zakończenie prac do końca I kwartału 2023 r. – wskazuje Zowada.
Przewidziano też zakup 10 tramwajów – pięciu 15-metrowych i pięciu 25-metrowych. – Zakup nowych tramwajów zrealizowany zostanie w ramach obowiązujących umów z producentami (
Pesa i
Modertrans) w ramach prawa opcji. Zgodnie z zapisami umów do 31 grudnia 2020 r. Spółka ma możliwość skorzystania z prawa opcji poprzez złożenie oświadczenia określającego wielkość zamówienia. Końcowy termin realizacji zamówienia w ramach prawa opcji to 30 września 2022 r. – mówi Andrzej Zowada.
Do tego założono zakup szlifierki torowej, trzech pojazdów specjalistycznych oraz jednego pojazdu specjalistycznego – ratunkowego. – W przypadku dostaw pojazdów specjalistycznych i technicznych termin dostaw pojazdów nie powinien przekroczyć 12 miesięcy od momentu podpisania umowy – dodaje rzecznik.