Gdańsk złożył wniosek o dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej kolejnego etapu Gdańskiego Programu Komunikacji Miejskiej tj. budowy trasy Gdańsk Południe – Wrzeszcz, obejmującej 3,6-kilometrową linię tramwajową. Unijna dotacja na ten cel ma wynieść prawie 256 mln zł. Szacunkowy koszt projektu opiewa zaś na 800 mln zł.
Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki, podkreśla, że w projekcie GPW mamy do czynienia z kolejnym kamieniem milowym. Władze miasta złożyły bowiem w czerwcu wniosek o dofinansowanie tego przedsięwzięcia ze środków unijnych.
– Na jesieni tego roku będziemy odbierać projekty wykonawczy - przypomnę, że nowa trasa zacznie się przy przychodni zdrowia na Morenie, w kierunku Wrzeszcza, gdzie połączy się z obecną linią tramwajową przy ulicy Grunwaldzkiej. Wtedy też będziemy znali wszystkie szczegółowe rozwiązania, jak to przedsięwzięcie będzie prowadzone. Przewidujemy przy tej okazji serię regularnych spotkań z mieszkańcami na wszystkich odcinkach przebiegu tej trasy. Będziemy wówczas odpowiadać na wszystkie zagadnienia zgłaszane przez mieszkańców. Już dzisiaj zapraszamy na te jesienne spotkania – mówi Piotr Grzelak.
Spotkania z mieszkańcami odbywać się będą co miesiąc w specjalnie utworzonym punkcie informacyjnym.
– Przy okazji też - co już zadeklarowaliśmy przedstawicielom ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego - powołamy specjalną radę naukową, która będzie analizowała zarówno kwestie związane z dokumentacją, jak i wnioski ze strony mieszkańców – zadeklarował zastępca prezydent Gdańska.
Trasa tramwajowa Gdańsk Południe - Wrzeszcz to kluczowa inwestycja dla mieszkańców południowych dzielnic miasta, takich jak Jasień i Piecki - Migowo, umożliwiająca szybki i wygodny dojazd m.in. do Dworca PKP we Wrzeszczu, a także do dzielnicy Oliwa.
– W rozmowie z mieszkańcami różnych odcinków tej trasy jesteśmy już od 2004 i 2005 roku. Tych spotkań odbyło się bardzo dużo. I dialog będzie dalej prowadzony. Natomiast na pytania o szczegółowe wyzwania związane z tą inwestycją będziemy w stanie odpowiedzieć wtedy, kiedy będzie projekt wykonawczy i znana będzie technologia – powiedział Grzelak.
Wartość inwestycji wynosi 800 milionów złotych, z czego prognozowane dofinansowanie z funduszy europejskich to ponad 259 mln złotych. Wniosek o dofinansowanie został złożony do programu Działanie FENX.03.01. Transport miejski w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Nabór wniosków trwał do 28 czerwca, a ich ocena ma zakończyć się do 26 grudnia 2024 roku.
Artur Lemański, dyrektor Wydziału Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku, dodał, że procedura przyjmowania wniosków do FENX.03.01 odbywa się w systemie niekonkurencyjnym. – To oznacza, że po zbadaniu formalnym i merytorycznym wniosku i przyznaniu odpowiedniej punktacji spodziewamy się bardzo dobrej decyzji o dofinansowaniu inwestycji – wyjaśnił.
Piotr Grzelak odniósł się też bezpośrednio do protestu społeczności z ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego. Troje jej przedstawicieli pojawiło się na konferencji prasowej z dużym transparentem "Tramwaj na Bohaterów Getta wbrew prawu, logice, mieszkańcom".
– Jesteśmy w dialogu. I będziemy słuchać przede wszystkim obaw mieszkańców i starać się na nie odpowiadać. To jest dla nas kluczowe. Pojawia się wyzwanie związane z bezpieczeństwem budynków - i właśnie rada naukowa, którą powołamy, ma nas wesprzeć w tym, aby ten proces został przeprowadzony w sposób, jak najbardziej bezpieczny. Aby mieszkańcy mieli poczucie tego, że jest zewnętrzne ciało, które będzie patrzeć na proces inwestycyjny – podkreślił zastępca prezydent Gdańska.
Przyznał, że obecnym etapie procesu inwestycyjnego nie ma możliwości zmiany przebiegu przyszłej linii tramwajowej.
– Dlatego, że jesteśmy teraz na etapie dokumentacji wykonawczej. Warianty przebiegu linii tramwajowej zostały już rozstrzygnięte. Warto w tym miejscu przypomnieć argumentację dlaczego taki akurat wariant trasy został wybrany. Stało się tak przede wszystkim dlatego, aby jak najmniej budynków, w części zabytkowych, zostało wyburzonych przy ulicy Studzienki. Pierwsze spotkania z mieszkańcami mówiące o wariancie poprowadzenia linii tramwajowej przez tę ulicę wzbudziły ogromne emocje i protesty. Drugi argument to względy komunikacyjne. Chodzi nam o to, żeby nowa linia tramwajowa łączyła górny taras miasta z węzłem Wrzeszcz PKP – zaznaczył wiceprezydent miasta.
Harmonogram inwestycji przedstawił natomiast Krzysztof Małkowski, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
– DRMG jest na końcowym etapie opracowywania dokumentacji projektowej. Na dzień dzisiejszy mamy opracowany projekt budowlany, który zawiera wszystkie uzgodnienia. Mamy decyzję środowiskową. W zasadzie dzisiaj prace projektowe polegają na opracowaniu projektu wykonawczego, który będzie stanowił doszczegółowienie projektu budowlanego w zakresie przyjętych rozwiązań. Ogłoszenie przetargu planujemy w I kwartale 2025 r. Mniej więcej w połowie przyszłego roku zakładamy podpisanie umowy z wykonawcą i rozpoczęcie robót związanych z budową nowej linii tramwajowej – mówił Krzysztof Małkowski.
Budowa trasy GPW potrwa około trzy lata, a kolejne kilkanaście tygodni zajmą odbiory i przejazdy techniczne.
– Połączenie dolnego i górnego tarasu ma służyć kilkudziesięciu tysiącom mieszkańców Gdańska. To nie jest tylko kwestia mieszkańców dolnego tarasu. Mieszkańcy zamieszkujące górny taras miasta wyrażają poparcie dla tej inwestycji w zaprojektowanym przebiegu - podkreślił Krzysztof Małkowski.
Dyrektor DRMG dodał, że ciekawostką tego projektu będzie wykonanie tunelu w ciągu ulicy Wileńskiej w celu pokonania różnicy wzniesień między dolną i górną częścią tej ulicy. - Tramwaj będzie wjeżdżał w tunel o długości 280 metrów i w okolicach zbiornika retencyjnego “Wileńska” tunel opuszczał - wytłumaczył.
Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz to nie tylko 3,6-kilometrowa linia tramwajowa i siedem nowych przystanków tramwajowych, w tym PAT przy przychodni Morena.
Zakres projektu obejmuje też:
19 nowych tablic informacji pasażerskiej 14 nowych lokalizacji parkingu B&R w tym 147 miejsc parkingowych (82 ogólnodostępne, 65 MEVO) 8414 m nowej infrastruktury tramwajowej (3,6 km nowej trasy) 2800 m przebudowy i rozbudowy infrastruktury pieszej i drogowej 4830 m nowej infrastruktury rowerowej 18 przebudowanych skrzyżowań przebudowę odcinków Potoku Królewskiego budowę i przebudowę sieci kanalizacji deszczowej, ciepłowniczej, gazowej, wodociągowej, sanitarnej, teletechnicznej oraz elektrycznej
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.