Do stolicy Danii po 52 latach przerwy mają wrócić tramwaje. Właśnie rozpoczęły się jazdy próbne tego nowego systemu. Rozruch sieci i start eksploatacji z pasażerami zaplanowano w przyszłym roku.
Rozruch sieci tramwajowej w Kopenhadze jest coraz bliżej. Przewoźnik Hovedstadens Letbane rozpoczął testowanie części trasy Do jazd technicznych wykorzystywany
jest tramwaj Siemens Avenio. Na razie przejazdy odbywają się bez udziału pasażerów. Jazdy próbne będą odbywały się do przyszłego roku. Wówczas
nastąpi uroczyste otwarcie 28-kilometrowego systemu tramwajowego. – Jazdy próbne mają za zadanie sprawdzić zachowanie pojazdu w trakcie jazdy po szynach. Testowane są także systemy sygnalizacji oraz system położenia tramwajów na linii. Do tego przetestowane zostanie działanie drzwi pojazdu, systemu informatycznego, oświetlenia i klimatyzacji – informuje miasto. Najpierw jazdy próbne będą odbywały się przy wykorzystaniu jednego tramwaju. W następnych etapach na linię wyjedzie więcej pojazdów, które będą kursować w obu kierunkach.
Mieszkańcy zdążyli się już odzwyczaić od szynowych pojazdów. Ostatni tramwaj ulicami Kopenhagi kursował 52 lata temu, a dokładnie 22 kwietnia 1972 r. Nic zatem dziwnego, że władze miasta przy pomocy różnych kanałów apelują do kierowców i pieszych o ostrożność, podczas gdy na tory wyjechały tramwaje. Techniczne jazdy odbywają się na razie na krótkim odcinku – głównie w gminie Glostrup i na krótkim odcinku w gminie Rødovre – oraz przy zmniejszonej prędkości.
Kopenhaga zamówiła do
obsługi sieci tramwaje Avenio od firmy Siemens. Pojazdy mają 64 miejsca siedzące i mogą pomieścić łącznie 290 pasażerów. Tramwaje Avenio są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w najnowocześniejsze systemy obsługi. W środku w czterech miejscach znajdzie się miejsce dla wózków dziecięcych i do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Pierwszy tramwaj dotarł do stolicy Danii w sierpniu ubiegłego roku. Siemens
wygrał kontrakt w 2018 roku. Producent dostarczy do Kopenhagi łącznie 29 czteroczłonowych tramwajów. W umowie zawarto prawo opcji na kolejnych trzydzieści sztuk. Tramwaje mają zastąpić kursujące obecnie na tej linii autobusy.
Nowe tramwaje będą kursować na 28-kilometrowej linii, która połączy miasto Lyngbny na północnych przedmieściach Kopenhagi i Ishøj na południu. Na linii znajdzie się 29 przystanków. Linia tramwajowa połączy sześć stacji kolei S-train. Miasto zapowiada kursy z częstotliwością co pięć minut w ciągu dnia, a wieczorami i w weekendy co 10 minut. Według prognoz z tramwaju ma korzystać po 2030 roku ok. 14 milionów pasażerów rocznie.