Spółka Centralny Port Komunikacyjny potwierdza zamiar finansowego wsparcia modernizacji linii tramwajowej do Lutomierska, która łączy tę miejscowość z Konstantynowem Łódzkim i Łodzią. Spółka deklaruje przy tym, że będzie konsekwentnie wspierać lokalne inicjatywy mające podnieść konkurencyjność transportu zbiorowego. Na razie nie ma jednak nadal konkretów dotyczących formy i wymiaru pomocy, jaką miałyby otrzymać samorządy gmin lub inne podmioty związane z komunikacją tramwajową regionu łódzkiego.
Władze gmin położonych wzdłuż linii tramwajowej z Łodzi do Lutomierska, a więc
miasta Konstantynów Łódzki i
gminy Lutomiersk, potwierdziły w ostatnich dniach, że będą wspólnie dążyć do wznowienia komunikacji po trwającej od marca 2019 r. przerwie. Samorządy zwracały przy tym uwagę, że za deklaracjami z wiosny tego roku o wsparciu planowanej inwestycji ze środków CPK nie poszły żadne konkretne działania. Spółka potwierdza jednak swoje plany i zapewnia, że wkrótce przedstawione zostaną bardziej szczegółowe rozwiązania.
Deklaracja jest aktualna, wkrótce będą konkrety i środki – W czerwcu zadeklarowaliśmy udział finansowy w odbudowie linii 43. Nasza deklaracja jest aktualna, a zgodnie z dotychczasowymi ustaleniami pieniądze będą mogły zostać uruchomione, kiedy ruszy realizacja projektu – mówi Konrad Majszyk, dyrektor Biura Komunikacji i PR spółki Centralny Port Komunikacyjny. Dodał, że środki pochodzić będą z puli tzw. projektów komplementarnych względem samego CPK.
Zapowiadane wsparcie modernizacji nieczynnej linii przez spółkę budującą nowe lotnisko może budzić zdziwienie. O ile CPK ma tworzyć także infrastrukturę, głównie kolejową, pozwalającą na dojazd do węzła przesiadkowego przy przyszłym porcie, o tyle tramwaj z Lutomierska do Łodzi nie dowoził przed wstrzymaniem ruchu pasażerów na żaden łódzki dworzec kolejowy. Przedstawiciel przedsiębiorstwa przypomina jednak kontekst podjęcia decyzji o skierowaniu środków na łódzki tramwaj podmiejski.
CPK chce wspierać lokalne inicjatywy transportoweMówi o protestach władz Konstantynowa Łódzkiego przeciw zaproponowanemu wariantowi budowy nowej linii kolei dużych prędkości przez to miasto. – Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zgodziliśmy się na wylot KDP z Łodzi, który omija Konstantynów. Ze strony pełnomocnika rządu ds. CPK Marcina Horały i naszej spółki nie było jednak zgody na utrzymanie wykluczenia komunikacyjnego Konstantynowa i Lutomierska, miejscowości nie tylko bez jakiegokolwiek połączenia kolejowego, ale i bez zlikwidowanego w 2019 r. połączenia tramwajowego – stwierdza nasz rozmówca. – Mieszkańcy Konstantynowa i Lutomierska są obecnie skazani wyłącznie na transport drogowy. Konsekwentnie wspieramy lokalne inicjatywy, które czynią transport publiczny bardziej konkurencyjnym – dodał Konrad Majszyk.
Należy w tym miejscu podkreślić, że w pewnym zakresie za alternatywną wobec budowy stacji kolejowej w Konstantynowie uznać można odbudowę linii tramwajowej na odcinku Łódź – Konstantynów. Ta będzie jednak finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Przed ogłoszeniem planu wsparcia modernizacji tramwaju nie informowano o planach utworzenia przystanku kolejowego w Lutomiersku.