Samorządy wciąż czekają na uruchomienie środków z Krajowego Programu Odbudowy, które pozwoliłyby wesprzeć wiele inwestycji komunikacyjnych, w tym odnowę taboru. Nim jednak środki zostaną odblokowane, Centrum Unijnych Projektów Transportowych prowadzi konsultacje w zakresie kryteriów wyboru w ramach komponentu „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach (tramwaje)”.
W ramach KPO finansowany ma być zakup taboru. Celem konsultacji prowadzonych przez CUPT jest poznanie opinii i sugestii, a także potwierdzenie wykonalności wybranych do realizacji przedsięwzięć w terminie do połowy 2026 r. Każdy projekt będzie oceniany pod kątem ogólnych kryteriów horyzontalnych, a także kryteriów szczegółowych, które z kolei zostały określone przez Ministerstwo Infrastruktury bądź CUPT. Te pierwsze kryteria są obowiązkowe – niespełnienie któregokolwiek kryterium będzie skutkowało wykluczeniem projektu. W przypadku kryteriów szczegółowych następować będzie ocenia punktowa.
W konsultacjach mogą brać udział wszystkie miasta, w których działają system tramwajowe oraz poszczególni operatorzy tramwajowi. Uwagi oraz sugestie można przesyłać mejlowo (
kpo@cupt.gov.pl) w terminie do 20 stycznia 2023 r. Ponadto 8 lutego zostanie zorganizowane spotkanie konsultacyjne, podczas którego zaprezentowane zostaną kryteria oraz zgłoszone uwagi. Zgłoszenia
tutaj.
Przewidziano pięć głównych kryteriów szczegółowych. Pierwsze to ocena, czy nastąpiła poprawa skomunikowania różnych obszarów funkcjonalnych miasta. Punkty będzie można otrzymać za projekty dotyczące głównych ciągów komunikacyjnych oraz połączeń generatorów ruchu. Kolejne kryterium to promocja transportu zbiorowego. Tutaj pod uwagę brane będą objęcie tramwajów systemem ITS (w tym priorytety i wykorzystanie danych do informacji pasażerskiej lub sterowania ruchem), infrastruktura służąca uprzywilejowaniu transportu zbiorowego (wydzielone pasy, śluzy itp.), polityka taryfowa zachęcająca do korzystania z komunikacji. Trzecie kryterium dotyczy powiązania przedsięwzięcia z planami zrównoważonej mobilności (punkty za przyjęty lub opracowywany SUMP). Czwarte – promocja stref czystego transportu (wprowadzona lub planowana w mieście strefa czystego transportu). Ostatnie kryterium dotyczy stopnia zaawansowania przedsięwzięcia – premiowane będą projekty, w których przygotowano opis przedmiotu zamówienia dla taboru, dokumentację przetargową, wszczęto przetarg albo podpisano umowę z wykonawcą (oznacza to, że zakontraktowane już zakupy otrzymają największą liczbę punktów).
Przewidziano też dodatkowe kryteria merytoryczne: kompletność dokumentacji aplikacyjnej, poprawność analizy finansowej i ekonomicznej, efektywność ekonomiczna, trwałość przedsięwzięcia, zapewnienie środków na wkład własny oraz utrzymanie, gotowość przedsięwzięcia do funkcjonowania bezpośrednio po zakończeniu realizacji inwestycji oraz zasada zapobiegania dyskryminacji osób z niepełnosprawnościami.