Zarząd kolei wraz z krajem libereckim i miastem Liberec jeszcze w tym roku – jesienią – ogłoszą konkurs architektoniczny na pomysł stworzenia węzła przesiadkowego, który zintegruje przesiadki między pociągami i autobusami. Konkurs ma pomóc określić nie tylko, jaką formę przybierze samo centrum przesiadkowe, ale także teren wokół niego. Do tej pory była mowa o niezależnym remoncie dworca kolejowego i autobusowego.
Projekt budowy nowego węzła przesiadkowego w Libercu kilka lat temu nazywał się „Dworzec Centralny w Libercu”. O pomyśle stworzenia funkcjonalnej przestrzeni, która znacząco skróci przesiadki między koleją a autobusami, dyskutuje się od ponad dekady. Choć dworzec autobusowy znajduje się stosunkowo blisko dworca kolejowego, to obecnemu rozwiązaniu daleko do rozwiązania satysfakcjonującego i wygodnego dla podróżnych. Jak podaje zdopravy.cz, odległość między piątym peronem dworca kolejowego a dworcem autobusowym wynosi ponad 400 metrów. Projekt stworzenia nowego węzła ma zyskać na znaczeniu tym bardziej, że czeski zarządca infrastruktury kolejowej planuje w przyszłości modernizację trasy Liberec – Praga. Teraz obaj zarządcy – kolejowy oraz autobusowy – zamiast remontować własne obiekty, postanowili działać razem i połączyć inwestycje w jedną całość, by stworzyć zintegrowany węzeł.
Plan zakłada, że pomiędzy budynkiem dworca a peronem wyspowym znikną trzy tory, a w tym miejscu powstanie dworzec autobusowy. – Gdy połączymy halę przyjazdów i odjazdów oraz dodamy inne usługi, powstanie duża wspólna strefa odpraw odpowiadająca na zapotrzebowanie piątego co do wielkości miasta w Czechach. Chodniki wokół całego budynku dworca staną się jednocześnie przystankami autobusowymi. To podobne rozwiązanie, zapewniające krótkie przesiadki między peronami wraz z zapewnieniem miejsca pasażerom po środku, jak w terminalu Fügnerova w Libercu – podkreślił Martin Půta, hetman kraju libereckiego.
Miasto planuje także zająć się kwestią wykorzystania nowego terminala do wprowadzenia również większej liczby połączeń autobusów miejskich. Pozwoliłoby to odciążyć terminal Fügnerov, położony blisko centrum, który boryka się z problemem niewystarczającej przepustowości. To będzie oznaczało, że wiele linii autobusowych musiałoby zmienić trasy.
Istniejący dworzec autobusowy zostanie przeniesiony do terminala kolejowego. Z kolei w uwolnionym miejscu po obiekcie autobusowym powstać ma plac z miejskim parkiem. Natomiast obok ulicy Žitavská, biegnącej wzdłuż torów kolejowych, w powiązaniu z budynkami Uran i Skloexport powstać ma budynek dla miejskich potrzeb. W jego podziemiach znajdować się będzie z kolei ogólnodostępny parking dla podróżnych i mieszkańców.
Budowa nowego terminala ma się rozpocząć za około pięć lat. Liderem i organizatorem konkursu architektonicznego będzie Zarząd Kolei przy wsparciu kancelarii prawnej, która będzie koordynować i kierować wszystkimi etapami. Konkurs architektoniczny rozpocznie się jesienią 2024 roku. Organizatorzy szacują, że projekt pochłonie kilka miliardów koron, co oznacza wydatki rzędu kilkuset milionów złotych. Koszty organizacji konkursu zostaną podzielone pomiędzy kraj liberecki, miasto oraz Zarząd Kolei. Sama budowa centralnego węzła integrującego kolej i autobusy będzie natomiast zadaniem kraju libereckiego, odpowiednika polskiego województwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.