Czeskie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego z wyprzedzeniem reaguje na zbliżającą się wielkimi krokami dyrektywę Unii Europejskiej o obowiązkowych miejscach parkingowych dla rowerów. Czesi zamierzają przyjąć stosowne przepisy jeszcze przed uchwaleniem unijnej dyrektywy. Dlatego rozporządzenie w sprawie wymagań budowlanych i obowiązku tworzenia miejsc dla rowerów wejdzie w życie 1 lipca tego roku.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego chce nałożyć obowiązek tworzenia miejsc parkingowych dla rowerów przy budynkach obiektów użyteczności publicznej. Stosowne przepisy będą częścią projektu rozporządzenia o wymaganiach budowlanych. Wejdą one w życie 1 lipca tego roku. Jak przekazuje portal
zdopravy.cz, ministerstwo reaguje w ten sposób na nadchodzącą unijną dyrektywę dotyczącą obowiązkowego wytyczania miejsc parkingowych dla rowerów.
Rozporządzenie będzie dotyczyło praktycznie wszystkich budynków użyteczności publicznej – szkół, urzędów, szpitali itp. Władze nie określają jeszcze w rozporządzeniu liczby obowiązkowych miejsc parkingowych. – Szczegóły zostaną doprecyzowane po wydaniu dyrektywy UE, która w trakcie dyskusji może tak naprawdę ulec jeszcze zasadniczym zmianom. Po przyjęciu dyrektywy ustalimy zgodnie z nią parametry – podkreśla Weronika Hešíkova, rzeczniczka prasowa Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
Wstępne porozumienie w sprawie ograniczenia emisji CO2 budynków i zużycia energii w Unii Europejskiej, na które przedsiębiorcy zgodzili się w grudniu ubiegłego roku po dwóch latach negocjacji, zawiera wymóg, aby lokale niemieszkalne zapewniały parking dla rowerów w wysokości 10 proc. całkowitej pojemności budynku. Innymi słowy, jeśli jest to biurowiec, w którym pracuje sto osób, to musi znajdować się w nim co najmniej 10 miejsc rowerowych. Ponadto państwa członkowskie UE mają mieć możliwość ograniczenia lub swobodnego kształtowania liczby miejsc parkingowych dla jednośladów w określonych typach budynków niemieszkalnych, do których zwykle nie można dojechać rowerem.
Dyrektywa europejska ma dotyczyć także wszystkich nowych budynków mieszkalnych posiadających więcej niż trzy miejsca parkingowe dla samochodów osobowych. W tego typu obiektach będzie wymóg zapewnienia co najmniej dwóch miejsc dla rowerów na jedno mieszkanie. Podobnie będzie z budynkami mieszkalnymi poddawanymi gruntownym remontom. Jak wyjaśniają pomysłodawcy unijnych przepisów, w 2050 roku 85-95 proc. obecnych budynków będzie nadal istnieć, dlatego równie istotne jest utworzenie parkingów bezpośrednio także przy już istniejących obiektach.
– Jeżeli dyrektywa unijna będzie obejmować również regulacje co do miejsc parkingowych dla rowerów w budynkach mieszkalnych, czyli budynkach niebędących obiektami użyteczności publicznej, to także na to odpowiemy. Zmieniamy rozporządzenie w sprawie wymagań dotyczących budownictwa, tak aby było ono w pełni zgodne z dyrektywą – oznajmiła Hešíková dla portalu
zdopravy.cz. Oczekuje się, że dyrektywa zostanie przyjęta przez ustawodawców, Radę Europejską i Parlament Europejski w pierwszych miesiącach tego roku. Po publikacji w Dzienniku Urzędowym UE i wejściu w życie, państwa członkowskie będą miały 24 miesiące na implementację nowych przepisów na grunt krajowy.
Europejska Federacja Cyklistów, która jest pomysłodawcą nowej dyrektywy, twierdzi, że brak bezpiecznego miejsca do parkowania rowerów jest jedną z głównych barier w posiadaniu jednośladów i korzystaniu z nich.