W Warszawie otwarta zostanie al. Polski Walczącej, znana wcześniej pod roboczą nazwą Czerniakowska-Bis. To pierwsza ulica w stolicy, na której autobusy będą kursować wydzielonym pasem po środku. To rezerwa terenu pod tramwaj – do jego realizacji jednak droga daleka.
W sobotę 2 lutego
otwarta zostanie al. Polski Walczącej, która stanowi przedłużenie ul. Gagarina i Nehru w kierunku Trasy Siekierkowskiej. Nowa ulica liczy sobie ok. 1,9 km długości. Generalnie składa się ona z dwóch pasów ruchu ogólnego na kierunek, choć w obrębie skrzyżowań tych pasów jest więcej. Każdy z pasów ma 3-3,5 m szerokości.
wiz. UM WarszawaWyróżnikiem jest 700-metrowy buspas po środku ulicy. – W stronę Trasy Siekierkowskiej buspas zaczyna się na wysokości ul. Melomanów, kończy się za Batalionu AK „Bałtyk”. W przeciwną stronę zaczyna się przed ul. Batalionu AK „Bałtyk”, a kończy w rejonie Zwierzynieckiej – mówi Tomasz Demiańczuk z biura prasowego UM Warszawa. Jego szerokość to 3,5-5 m.
Od 3 lutego al. Polski Walczącej będzie kursować linia 168, zatrzymując się w nowych zespołach przystankowych Grupy AK „Północ” oraz Batalionu AK „Bałtyk”. Autobusy tej linii pojawiają się na przystankach w porywach co 10 minut. To jednak nie z myślą o niej powstał ten nietypowy buspas po środku.
To rezerwa pod linię tramwajową. Tramwaje Warszawskie, w ramach
planowanej linii tramwajowej, która ma połączyć Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem, wybudują odnogę na ul. Gagarina do Czerniakowskiej. W przyszłości linia ta mogłaby zostać wydłużona w kierunku Siekierek.
– Jezdnia uwzględnia geometrię torów, tak więc istnieje możliwość budowy trasy tramwajowej w tym miejscu, po zakończeniu obecnie przygotowywanych przez Tramwaje Warszawskie inwestycji – mówi Demiańczuk. Jest to – na chwilę obecną – dosyć odległa perspektywa. Obecne liczne inwestycje rozpisane są do 2023 r., choć te największe nie weszły jeszcze nawet do fazy projektowej (łącznie ze wspomnianą trasą do Wilanowa).
Choć pozostawiono miejsce na tramwaj, nie wykonano wszystkich niezbędnych inwestycji, które w przyszłości mogłyby ułatwić i obniżyć koszty realizacji torowisk. Nie przebudowano chociażby całej infrastruktury ciepłowniczej. – Ciepłociąg z komorą jest zlokalizowany w poprzek ul. Nehru, przy skrzyżowaniu z Czerniakowską. Nie został on przebudowany, ponieważ w tym momencie nie można wskazać jak to skrzyżowanie będzie wyglądało po zaprojektowaniu trasy tramwajowej – wskazuje Tomasz Demiańczuk.
Przebudowa ciepłociągu będzie się wiązać ponownie z koniecznością rozkopania terenu i w znaczny sposób będzie podrażać ewentualną inwestycję tramwajową. Wśród anonimowych pracowników Tramwajów Warszawskich krąży opinia, że podjęte decyzje zablokują budowę tramwaju w kierunku Siekierek na całe lata.