Województwo lubuskie właśnie poinformowało, iż dawna część linii kolejowej z Zielonej Góry do Szprotawy, tzw. Kolei Szprotawskiej, zostanie zamieniona w ścieżkę rowerową. Szlak podzieli więc los linii 371, która także została zamieniona w drogę dla rowerów.
Województwo lubuskie poinformowało właśnie o tym, że kolejna część dawnej infrastruktury kolejowej w regionie zmieni swoje przeznaczenie i zostanie zamieniona w drogę dla rowerów. Tym razem chodzi o fragment tzw. Kolei Szprotawskiej, czyli dawnej, prywatnej linii kolejowej, łączącej Zieloną Górę ze Szprotawą. Linia była rozbierana etapami, ale ostatnie pociągi pasażerskie przejechały nią w latach 40 ubiegłego wieku.
Kolejna linia kolejowa będzie zamieniona w drogę dla rowerów
Jak możemy przeczytać w informacji prasowej, droga rowerowa powstanie na odcinku między Szprotawą oraz Stypułowem, gdzie trasa ta połączy się inną drogą dla rowerów, wybudowaną w śladzie dawnej linii kolejowej 371. Szlak ten łączył Żagań z Nową Solą oraz Wolsztynem, a jego rozbiórka była przez nas szeroko opisywana i komentowana. Mimo tego, że “Kolej na rower”(oficjalna nazwa drogi rowerowej na dawnej linii 371) jest oceniana przez jej użytkowników bardzo pozytywnie, to kwestia rozbiórki istniejącej linii kolejowej ciągle budzi duże emocje.
Ponad 15 kilometrów drogi rowerowej
Droga rowerowa długości 15,67 km, z miejscami obsługi rowerzystów i dworcem rowerowym w Szprotawie, zostanie wybudowana za ponad 8,5 mln zł przy dofinansowaniu z lubuskiego RPO w wysokości ponad 6,8 mln zł. Projekt nosi nazwę Velo Sprotavia.
Projekt obejmuje następujące elementy robót: dokumentację projektową, roboty przygotowawcze, roboty ziemne, odwodnienie i urządzenia obce, podbudowy, nawierzchnie, roboty wykończeniowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, elementy ulic, roboty mostowe, Miejsca Obsługi Rowerzystów i dworzec rowerowy. Dla inwestycji przygotowano już program funkcjonalno-użytkowy.
Już wybudowano 200 km dróg rowerowych, a ma być jeszcze więcej
– To duży, bardzo ambitny i śmiały projekt. Mam nadzieję, że jego realizacja zakończy się wielkim sukcesem – mówił Marcin Jabłoński, członek zarządu województwa lubuskiego. – Takich projektów zrealizowaliśmy w województwie kilkadziesiąt, za ponad sto milionów złotych. Zostało za to zbudowanych około 200 kilometrów dróg rowerowych. To niestety dalece poniżej naszych oczekiwań, a zwłaszcza cyklistów, którzy pewnie z wielkimi nadziejami spoglądają w naszą stronę, chcąc usłyszeć, jakie projekty będziemy realizować w dalszej kolejności – mówił Jabłoński.
Członek zarządu województwa dodał też, że tuż przed przyjazdem do Szprotawy, spotkał się z dyrektorami Zarządu Dróg Wojewódzkich i dyrektorem Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. – Rozmawialiśmy o konkursie, który jest w trakcie rozpatrywania, a dotyczy opracowania projektów na budowę dróg rowerowych – powiedział Marcin Jabłoński. – W ramach tego konkursu jest kilkadziesiąt projektów, na które przypada kwota około 5 mln zł.
Schemat Kolei Szprotawskiej. Źródło: Wikipedia