Przed majówką Sztokholm podpisał umowę z czeską firmą Subterra z grupy Metrostav na przedłużenie niebieskiej linii metra do miejscowości Järfälla. Sieć metra, często zaliczana do najpiękniejszych na świecie, zyska dwie nowe stacje, które będą obsługiwać nowo budowaną dzielnicę na północno-zachodnich przedmieściach miasta.
Umowa, zawarta 27 kwietnia zakłada budowę 4,1 km trasy linii niebieskiej za stacją Akalla. – Uważam, że szwedzki inwestor wybrał nas na tak dużą część rozbudowy metra jako niezwykły sukces nie tylko dla naszej firmy, ale także dla całej Grupy Metrostav i ogólnie czeskiego przemysłu budownictwa podziemnego. Ze względu na zakres i złożoność projektu spodziewamy się zaangażowania zdolności spółki macierzystej Metrostav i wierzymy, że dzięki wkładowi naszych szwedzkich partnerów wspólne prace się powiodą – powiedział Ondřej Fuchs, dyrektor generalny Subterra.
Przedłużenie na północno-zachodnich przedmieściach Sztokholmu obejmuje budowę stacji Barkabystaden i Barkaby. Odcinek Akalla – Barkarbystaden będzie składał się z dwóch tuneli jednotorowych, a odcinek Barkarbystaden – Barkarby z tunelu dwutorowego i tunelu serwisowego. Obiekty będą powstawać w skale – z wykorzystaniem tradycyjnej metody wiercenia i robót strzałowych. Tunel będzie zabezpieczany za pomocą kotw i betonu natryskowego.
Prace mają rozpocząć się w czerwcu tego roku i zakończyć we wrześniu 2023 r. Wartość kontraktu to prawie 5 mld koron czeskich (ok. 840 mln zł). W rejonie nowych stacji przewidziano nową zabudowę. Dzielnica będzie składać się z 18 tys. domów, 140 bloków, które zamieszkiwać będzie ok. 45 tys. osób. Przewidziano 10 tys. nowych miejsc pracy.
Metro w Sztokholmie zostało uruchomione w 1950 r. Na sieć składają się trzy rozgałęziające się trasy, obsługiwane przez siedem linii. Łączna długość tras wynosi 105,7 km. W sumie znajduje się 100 stacji. Często metro w Sztokholmie nazywane jest najdłuższą galerią sztuki oraz zaliczane jest do najpiękniejszych systemów metra na świecie. To za sprawą stacji wydrążonych bezpośrednio w skale – zwłaszcza na linii niebieskiej – i przypominających jaskinie.
To nie koniec planów, jeżeli chodzi o rozbudowę metra. Niebieska linia ma zostać też wdyłużona z drugiej strony – z centrum – przez Sondermalm w kierunkach Soderort i Nacka. Do tego powstanie nowa odnoga zielonej linii, łącząca Odenplan z Arenastaden i Solną.