Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie zaprezentowało sześć pierwszych autobusów MAN zakupionych w przetargu z początku roku. Cały tuzin wyjedzie na trasy jeszcze w grudniu.
W poniedziałek (4 grudnia) na terenie zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie zaprezentowano pierwszą partię sześciu z zamówionego tuzina autobusów klasy MAXI. Wszystkie po uzbrojeniu i niezbędnym przeszkoleniu kierowców oraz pracowników zaplecza wyjadą na ulice miasta jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia.
MAN, bo Solaris nie chciał
Tytułem przypomnienia – bieżąca dostawa dwunastu autobusów jest powiązana z poprzednimi zakupami przewoźnika z minionego roku, kiedy MPK z 85-proc. dofinansowaniem zamówiło 40 pojazdów tej samej klasy. Tamto postępowanie
wygrał Solaris Bus & Coach, oferując model Urbino 12 czwartej generacji. Za całe zamówienie producent jamników zażądał wówczas niecałych 45,7 mln zł (ok. 1 141 tys. zł za pojazd). Przetarg przewidywał zamówienie uzupełniające i opcjonalne.
Po roku na pierwsze było już a późno, z kolei opcji nie przewidywało już zmienione prawo o zamówieniach publicznych. Poza tym, jak się dowiedzieliśmy z nieoficjalnych rozmów w MPK Częstochowa, Solaris nie uwzględniał już produkcji dla Częstochowy po poprzednich cenach. Koniecznym było ogłoszenie nowego postępowania. To wygrał jedyny uczestnik – MAN Truck & Bus Polska https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/man-wraca-do-czestochowy-58225.html oferując model A37, a za dwanaście pojazdów oczekując kwoty 14 302 tys zł brutto (ok. 1 192 tys zł za pojazd).
Bieżące zakupy zyskały wsparcie w kwocie 9 mln zł dofinansowania unijnego, warunkiem którego było osiągnięcie zadeklarowanie efektu ekologicznego – tutaj MPK wycofa kolejne najstarsze pojazdy, co trudne nie jest, bo w zajezdni nadal można znaleźć Ikarusy 280.
Wyposażenie po Solarisach
Jako, że bieżąca dostawa jest kontynuacją zakupów 40 solarisów to konfiguracja MAN-ów jest z nimi identyczna. Oznacza to oświetlenie LED wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, system Wi-Fi, biletomat oraz ładowarki USB dla pasażerów.
Dodatkowo standardem już jest klimatyzacja, pasywny monitoring wizyjny przechowujący obraz w rejestratorze przez 45 dni oraz informacja pasażerska oparta na czwartej tablicy zewnętrznej powtarzającej numer linii oraz dużych ekranach LCD wewnątrz autobusów. Informację pasażerską oferują również kasowniki nowej generacji z dużymi kolorowymi ekranami LCD – te nadal służą tylko do kasowania biletów papierowych i elektronicznych biletów zbliżeniowych. Płatność kartą bankową to w Częstochowie nadal daleka przyszłość.
Ciekawostką dla częstochowskich pasażerów będzie typowy dla modelu A37 brak foteli za III drzwiami, w miejsce których zastosowano miejsca stojące z oparciami.
Obecnie trwają szkolenia stanowiskowe oraz programowanie informacji pasażerskich. Wszystkie autobusy wyjadą na trasy jeszcze w grudniu. Warto przypomnieć, że
MAN odnotował tu blisko miesięczny poślizg spowodowany czynnikami niezależnymi. Rzecznik MPK Maciej Hasik przyznał, że przewoźnik skorzysta z możliwości nałożenia kar umownych.