Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Instalacja elektryczna mogła zapalić hybrydę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowa. Instalacja elektryczna mogła zapalić hybrydę
fot. Dominik Wójcik
To instalacja elektryczna mogła być przyczyną pożaru częstochowskiego hybrydowego autobusu miejskiego – takie są ustalenia biegłego do spraw pożarnictwa, który badał wrak spalonego pod koniec kwietnia Solbusa.

Przypomnijmy: po południu 28 kwietnia w przemysłowej dzielnicy Częstochowy kursujący na trasie linii 11 hybrydowy miejski autobus Solbus SM 18 HL o numerze bocznym 210 stanął w płomieniach. Kierowca po wyczuciu zapachu dymu zatrzymał pojazd i wyprosił pasażerów. Ogień w stojącym w bezruchu pojazdu widoczny początkowo na dachu szybko rozprzestrzenił się po całej jego połaci, po czym zaczął trawić resztę nadwozia. Dzięki działaniu zaworów bezpieczeństwa umieszczonych przy zbiornikach ze sprężonym gazem ulokowanych na dachu paliwo ulotniło się bez eksplozji.

Dla niezaznajomionych z techniką proces ten mógł wyglądać groźnie, albowiem uciekający metan zapalił się tworząc efektowny snop płomienia miotanego – zgodnie ze specyfiką tego gazu – ku górze.

Wkracza biegły

Sprawą zainteresowano Prokuratora Rejonowego w Częstochowie. Działający we współpracy z nim biegły z zakresu pożarnictwa dokonał oględzin wraku oraz pobrał próbki materiałów do badań laboratoryjnych.

Skierowaliśmy do rzecznika Prokuratury Okręgowej pytania o zakres zainteresowania śledczych w sprawie. W odpowiedzi otrzymaliśmy komunikat prasowy. „Na polecenie Prokuratury Rejonowej Częstochowa-Południe Policja wszczęła dochodzenie w sprawie nieumyślnego sprowadzenia pożaru zagrażającego zdrowiu i życiu wielu osób. Dochodzenie dotyczy także dopuszczenia do ruchu autobusu w stanie bezpośrednio zagrażającym bezpieczeństwo w ruchu lądowym” – poinformował rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej, prokurator Tomasz Ozimek.

Zawiniła instalacja elektryczna?

„Na miejscu zdarzenia przeprowadzono oględziny pojazdu z udziałem biegłego ds. pożarnictwa oraz zabezpieczono dokumentację dotyczącą autobusu. Ponadto przesłuchano w charakterze świadków kierowcę autobusu i kierownika działu autobusowego MPK w Częstochowie. Z wstępnych ustaleń dochodzenia wynika, że prawdopodobną przyczyną pożaru mogła być wadliwie działająca instalacja elektryczna” – napisał rzecznik.

Warto przypomnieć rozmowę z wiceprezesem MPK Robertem Madejem, który opowiadał o wysiłkach przewoźnika mających na celu utrzymanie w ruchu hybryd porzuconych przez serwisanta, czyli firmę Lider Trading, producenta i właściciela marki Solbus. Opowiedział on o stwierdzonych wówczas nieprawidłowościach w montażu podzespołów tych pojazdów, które przewoźnik zdecydował się sam poddać serwisowi. Polegały one na zastosowaniu m.in. cieńszych przewodów elektrycznych doprowadzanych do superkondensatorów, niż przewidział to ich producent. Przybyli do zajezdni MPK przedstawiciele producenta tych modułów mieli stwierdzić nawet, że to bezpośrednia przyczyna ich defektów, bowiem przez otwory przyłączeniowe uszczelnione przez montażystę wykruszającym się z czasem silikonem wpływała woda dokonująca następnie uszkodzeń.

Pracownicy MPK oraz przedstawiciele producentów podzespołów znajdowali więcej podobnych nieprawidłowości. Czyżby więc jedna z takich nieujawnionych jeszcze była przyczyną pożaru? Nie wiemy też, czy autobus był poddawany naprawie w MPK, czy przejeździł jeszcze w stanie ten okres.

Dochodzenie trwa

Równolegle do pracy biegłego Komisariat IV Policji w Częstochowie poszukuje świadków kwietniowego zdarzenia, zaś pasażerowie mają mieć w prowadzonym postępowaniu status poszkodowanych.

Prokurator Tomasz Ozimek w przesłanym komunikacie poinformował również, że w toku dalszego postępowania biegły ds. pożarnictwa sporządzi pisemną opinię w zakresie przyczyn pożaru oraz dokonywane będą ustalenia, czy autobus posiadał niezbędne atesty i homologacje pozwalające na dopuszczenie do ruchu. A przypomnijmy, że owszem – posiadał i uzyskał je niedługo po pożarze prototypu zmierzającego... na badania homologacyjne. Producent ustalił wtedy przyczynę, usunął ją i ostatecznie homologację uzyskał.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5