Częstochowa niemal całkowicie odnawia teraz sieć tramwajową. Wyjątek stanowi ok. 2-kilometrowy odcinek wzdłuż al. Pokoju do pętli Kucelin – w rejon huty. Do kresu żywotności zbliżają się infrastruktura tramwajowa oraz wiadukt surówkowy. Wbrew obawom o przyszłość tej trasy MZDiT zamierza przeprowadzać dalsze prace utrzymaniowe i remontowe w ramach posiadanych środków finansowych.
Stan torowiska na końcowym odcinku al. Pokoju pozostawia wiele do życzenia. – Jest na skraju możliwości technicznych i bezpiecznego użytkowania. Torowisko uniemożliwia ruch nowoczesnego taboru tramwajowego Pesa Twist. Konieczny jest pilny remont tego odcinka w zakresie torowym jak i sieciowym – informuje Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie.
W ramach realizowanego obecnie projektu unijnego planowano przebudowę tego ostatniego odcinka, ale miasto nie otrzymało dofinansowania na ten cel. Prace utrzymaniowe miały charakter doraźny. – Ustawiono dwa słupy trakcyjne w miejscu złamanych przez samochód ciężarowy, który zerwał sieć trakcyjną na rondzie. Wymieniono szyny i część podkładów na „serpentynach” na rondzie na torze w kierunku centrum. Przebudowano punkt zasilający odcinek sieci trakcyjnej w kierunku Kucelina od ul. Gilowej do pętli oraz punkt izolatora sekcyjnego wraz ze zwieraczem sekcyjnym. Wszystkie elementy ww. punktów zostały wymienione na nowe. Odtworzono również punkt kabli powrotnych dla tego odcinka. W pozostałym zakresie prowadzono standardowe przeglądy i prace utrzymaniowe – wymienia rzecznik.
Jak informuje MZDiT, remontu wymaga tor na rondzie Reagana w kierunku pętli oraz całe torowisko od tego ronda do pętli, wraz z pętlą. W sumie to ok. 1720 metrów toru pojedynczego. – Wymiany wymagają wszystkie słupy MDM na tym odcinku i pętli wraz z zawieszeniami sieci i częściowo wymianą drutu. Konieczna jest również przebudowa torowiska krzyżującego się z jezdnią na rondzie Reagana. Obecne torowisko i zabudowa asfaltowa nie spełnia wymogów wytrzymałościowy dla ruchu ciężkich pojazdów ciężarowych jadących do i z huty i ulega degradacji. Prowadzone doraźne naprawy są tymczasowe i konieczne jest wykonanie przejazdu w nowej technologii np. płyt prefabrykowanych torowych – wskazuje Hasik. Problemem jest nie tylko sama infrastruktura tramwajowa, ale też i tzw. wiadukt surówkowy – nad bocznicą kolejową huty. Wprowadzono tutaj ograniczenia w ruchu.
Wbrew różnym obawom o możliwej likwidacji tego odcinka jego przyszłość jest bezpieczna. – W związku z planowanym przez MZDiT remontem wiaduktu surówkowego w al. Pokoju, co wiąże się z zamknięciem ruchu tramwajowego na tym odcinku, planowany jest remont torowiska od ronda Reagana do pętli Kucelin. Również pętla wymaga remontu torowiska, ale będzie to robione sukcesywnie w miarę możliwości finansowych spółki. Równolegle do remontu torowiska planowana jest wymiana starych słupów trakcyjnych MDM na słupy wirowane na odcinku od ronda Reagana (wraz z rondem) do pętli Kucelin wraz z pętlą. Prace będą prowadzone etapami uzależnionymi od możliwości finansowych spółki – informuje Hasik.
fot. WU