Do siedziby Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie zaczynają zjeżdżać pierwsze hybrydowe autobusy marki Solbus, których 40 sztuk zakupiono w ramach programu Gazela. Nie wiadomo jednak, czy producent zdąży z dostawą w terminie
W zajezdni częstochowskiego przewoźnika pojawiło się już 7 egzemplarzy pojazdów jednoczłonowych – Solbus Solcity SM 12 H. Pojazdy z czerwono-grafitowo-białą malaturą częstochowskiego przewoźnika, zaadaptowaną z tramwajów TWIST, zjeżdżają systematycznie wieczorami. Obecnie hybrydy jeżdżą tylko po terenie zajezdni, gdzie szkolenie stanowiskowe odbywają kierowcy autobusów. Jednocześnie na ukończeniu są prace budowlane
związane z przystosowaniem hali autobusowej D do obsługi trakcji gazowej, która wymaga m.in. wysokich bram wjazdowych i solidnej wentylacji wraz z zabezpieczeniami przeciwwybuchowymi.
Przeciągająca się homologacjaLider Trading sp. z o.o. – producent Solbusów – zgodnie z umową na dostawę pojazdów ma termin do końca listopada na dostarczenie wszystkich czterdziestu zamówionych autobusów, jednak termin może być zagrożony: - Producentowi najprawdopodobniej nie uda się dotrzymać tego terminu – powiedział serwisowi transport-publiczny.pl Robert Madej, wiceprezes MPK i dodał: - Prawdopodobnie do końca listopada dojadą tylko wszystkie autobusy krótkie, zaś przegubowe będą dostarczone po terminie – powiedział. Jak dowiedzieliśmy się od przewoźnika, umowa podpisana z producentem Solbusów przewiduje kary na tą okoliczność.
Autobusy przegubowe wciąż przechodzą proces homologacyjny. A to w jego czasie
doszło do pożaru testowanego autobusu, w wyniku którego PIMOT – organ homologacyjny – zwrócił uwagę na dodatkowe szczegóły, co również może zaważyć na czasie trwania całego procesu.
Homologacja dla pojazdów jest konieczna, ponieważ pomimo, że hybrydy są zabudowywane na istniejących w produkcji i eksploatacji liniowej konstrukcjach modeli Solcity SM-12 i SM-18,
to technicznie są pojazdami nowymi. Ich napęd zestawiony jest z dedykowanego silnika iskrowego TEDOM zasilanego sprężonym metanem, który napędza prądnicę TM4 wytwarzającą prąd dla silnika trakcyjnego TM4, który z kolei ma możliwość odzyskiwania energii hamowania celem przechowywania jej w superkondensatorach. Ta wykorzystywana będzie przy ruszaniu z miejsca lub do dynamicznego przyspieszania pojazdu. Nie jest to więc konwencjonalny pojazd hybrydowy zasilany gazem o napędzie równoległym, a nowy, o szeregowym układzie napędowym.
Program GAZELAPrzypomnijmy – GAZELA jest częścią programu priorytetowego pn. „System zielonych inwestycji (GIS), cz.7: Niskoemisyjny transport miejski”, w ramach którego przeprowadzono pierwszy w historii konkurs przedsięwzięć proekologicznych z pulą 80 mln zł przeznaczoną na dofinansowanie inwestycji do 100% ich wartości.
Przedsięwzięcia, które można było zgłosić, to zakup nowych autobusów hybrydowych zasilanych CNG, szkolenie kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru, modernizacja lub budowa stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, modernizacja lub budowa tras rowerowych, buspasów lub parkingów przesiadkowych P+R; wdrożenie systemów zarządzania transportem miejskim oraz wdrożenie systemu roweru miejskiego.
Konkurs zakończył się wyłonieniem dwu beneficjentów chcących zakupić tabor zasilany CNG, z których Częstochowie przyznano 66 mln zł, a Gdyni 10 mln zł. Częstochowskie MPK środki przeznaczyło na zakup 15 autobusów przegubowych i 25 autobusów jednoczłonowych.
Z kolei Gdynia
nadal nie rozstrzygnęła postępowania na dostawę pojazdów.