Częstochowa poszerzyła ofertę bezpłatnych linii adresowanych do turystów. Przez całe lato w każde niedzielne popołudnie w jej ramach będzie można nieodpłatnie pojechać zabytkowym wagonem tramwajowym typu 4N1.
Częstochowa uruchomiła kolejną linię turystyczną. Tym razem to tramwajowa linia oznaczona symbolem „4N” nawiązującym do odmiany taboru, jakim będzie obsługiwana. Pojazdem tym będzie wyprodukowany w 1958 r. w Chorzowie tramwaj typu 4N1 pamiętający uruchomienie częstochowskiej sieci tramwajowej.
W ramach oferty, turyści i chętni na przejażdżkę zabytkiem mieszkańcy do końca sierpnia będą mogli skorzystać z trzech par kursów na trasie pokrywającej się z codzienną linią nr 3 relacji Fieldorfa „Nila” – Raków-stadion każdego niedzielnego popołudnia w godzinach od 16:00 do 20:00.
W odróżnieniu od autobusowej linii turystycznej, w tramwaju nie będzie przewodnika opowiadającego o mijanych miejscach.
Najstarszy wagon w mieście
Standardowy wagon motorowy 4N1 wyprodukowano w zakładach „Konstal” w Chorzowie dla Częstochowy w 1958 r. Dostarczono go wraz z kilkunastoma innymi silnikowymi i kilkudziesięcioma doczepnymi odmianami 4ND1 zimą 1959 r., stanowił podstawę najmłodszej swego czasu sieci tramwajowej w kraju. Nadano mu numer ewidencyjny 202.
Przez lata tabor MPK Częstochowa poszerzano o tramwaje typu 102Na oraz 105Na. Z biegiem czasu wagony przebudowano na jednokierunkowe. Kiedy pasażerów zaczęło ubywać, najbardziej wyeksploatowane wagony złomowano. Bohater artykułu został jednak zachowany, a rzeź przeczekał w roli pojazdu gospodarczego przeznaczonego m.in. do holowania zdefektowanych składów z trasy, odśnieżania torowiska, czy do nocnego sprzątania peronów przystankowych. Na początku XXI wieku uczestniczył w kolizji, w wyniku której uszkodzeniu uległo czoło wagonu i rozważano jego złomowanie.
Dzięki aktywności miłośników taboru komunikacyjnego tuż przed wyborami samorządowymi w 2006 r. pojazd nieoczekiwanie poddano odbudowie. Jego wygląd to „techniczny przegląd epok”: przywrócono mu malaturę z lat sześćdziesiątych, ale zachowano jednokierunkowość i maszynowe otwieranie drzwi oraz zastosowano bliższy współczesności dwuramienny odbierak prądu (oryginalnie był czteroramienny). Przeznaczono go do obsługi kursów okolicznościowych.
Dzięki staraniom miłośników taboru z Częstochowskiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej w 2011 r. MPK pozyskało w Tramwajach Warszawskich wagon doczepny 4ND1 o numerze ewidencyjnym S-15. Od tamtego czasu czeka na remont, po którym będzie stanowił uzupełnienie pojazdu silnikowego.
Trasy turystyczne
Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie – organizator komunikacji miejskiej, w ramach której uruchomiono trasy turystyczne – podaje, że linia „4N” będzie stanowiła wsparcie dla autobusowej turystycznej „034” obsługiwanej autobusem piętrowym typu angielskiego. Obecnie trasa obsługiwana jest należącym do miasta wozem Bristol-Lodekka o zamkniętym nadwoziu.
W międzyczasie MPK nie mogąc zakupić drugiego pojazdu tego samego typu, ale bez dachu, pozyskało drogą wypożyczenia taki autobus. Jest nim Leyland Routemaster. Został on poddany obostrzonej kontroli technicznej w warsztatach MPK, celem sprawdzenia, czy nadaje się do bezpiecznego transportu pasażerów zgodnie z oczekiwaniami przewoźnika, a następnie doposażenia w aparaturę nagłaśniającą dla przewodnika. Jak dotąd nie pojawił się na ulicach. Z założenia ma on obsługiwać trasę 034 w upalne dni.