Niespełna pół roku minęło od zakupu miejskiego autobusu piętrowego w typie angielskim przez częstochowskie MPK, a od 7 maja już służy na turystycznej miejskiej trasie. Oksfordzkiego piętrusa należało najpierw dostosować do polskich warunków.
W poniedziałek 7 maja o godzinie 12:00 na pierwszy w tym sezonie kurs linii turystycznej 034 wyruszył autobus piętrowy typu angielskiego. W odróżnieniu od poprzednich edycji tej formy promocji miasta, pojazd kursujący w tym roku jest komunalny i należy do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie.
Trudny najem vs zakup
Pierwszy epizod miejskiej linii turystycznej miał miejsce w 2012 r. Wtedy wynajęty czerwony autobus piętrowy typu angielskiego. Obsługiwał trasę okrężną z Jasnej Góry przez historyczne centrum miasta. Kursował w lipcu i sierpniu. Do pomysłu powrócono w 2017 r., kiedy ponownie wynajęto taki autobus, oklejono w czarną grafikę na białym tle i zmieniono przystanek początkowy, przenosząc go w eksponowane miejsce przed Ratusz na pl. Biegańskiego.
Skutkowało to ogromnym zainteresowaniem mieszkańców i turystów. Przejazd wiązał się z nawet 3-godzinnym oczekiwaniem w kolejce. Pojazd wynajęto na lipiec i sierpień, a chętnych nie ubywało, mimo upływu czasu. Podjęto więc próbę wydłużenia najmu, ale właściciel nie zgodził się nawet na kilka kolejnych dni, tłumacząc się zamiarem zregenerowania autobusu przed kolejnym zakontraktowanym już najmem. Wobec tak napiętego grafiku takich pojazdów pojawiła się koncepcja zakupu w celu zabezpieczenia obsługi linii turystycznej na kolejne lata.
Z Oksfordu przez Holandię
Zadanie zlecono MPK Częstochowa i wyasygnowano na ten cel 300 tys. zł. Poszukiwania zajęły około czterech miesięcy, bo zakup autobusu piętrowego zarówno w typie angielskim, jak i europejskim (np. MAN-Bussing) nie jest wcale łatwy, kiedy autobus ma potem regularnie kursować. Udało się znaleźć sprawny pojazd w Holandii, gdzie przeszedł naprawę główną w 2012 r. i skąd przyjechał o własnych siłach.
Pojazd zabudowany na podwoziu Bristol-Lodekka wyprodukowano w 1965 r. i do 1986 r. obsługiwał komunikację w okolicach Oksfordu. Następnie zmieniał właścicieli oraz lokalizację na Szkocję i Irlandię, gdzie służył za pojazd wycieczkowy lub turystyczny. W 1996 r. wyeksportowany do Holandii kontynuował turystyczną karierę w różnych miastach. Teraz trafił do Częstochowy.
Dostosować do polskich dróg
Autobus nie mógł od razu wyjechać na ulice. Trzeba było go dostosować do polskich wymogów prawnych dla pojazdów kołowych.
– Duży problem był z oponami. Te, na których przyjechał, miały nieprawidłowy indeks nośności, na który uwagę zwraca się chyba tylko w Polsce. A niełatwo znaleźć odpowiednie ogumienie, bez zmiany konstrukcji układu jezdnego. Udało się w Rosji – powiedział serwisowi Transport-Publiczny.pl wiceprezes MPK, Robert Madej.
Mimo niedawnego remontu pracownicy zaplecza MPK i tak przeprowadzili swój. – Silnik i skrzynia biegów po remoncie, wymieniono podłogi, okładziny, tapicerkę i instalacje, dołożono instalację audio dla przewodnika oraz lokalizator GPS dla przyszłego automatycznego wielojęzykowego audioprzewodnika. Całość odmalowano – wymienił zakres zrealizowanych prac Madej.
Ten z dachem, ale kto wie
Jak się dowiedzieliśmy, autobus jest ekonomiczny w utrzymaniu, bo części albo są dostępne, albo łatwe do odtworzenia. Żadna awaria nie zatrzyma tego pojazdu. Nie zlikwidowano dachu, co umożliwi wykorzystanie wozu przez cały rok.
Jednak w trakcie konferencji przed pierwszym kursem na sugestię inicjatora zakupu, radnego Jacka Krawczyka, dotyczącą zakupu kolejnego otwartego już autobusu prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk odpadł tajemniczo: „cieszmy się tym co mamy, a niech inne możliwości będą rozpatrzone na spokojnie w swoim biegu”.
Linia turystyczna 034
Linia turystyczna organizowana jest przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie, organizatora komunikacji miejskiej. Dlatego jest ona jedną z linii komunikacyjnych. Posiada formalne oznaczenie 034 nawiązujące do kierunkowej strefy numeracyjnej Częstochowy.
Inicjatywa ma charakter krajobrazowy i historyczny. Podróżnym towarzyszy przewodnik opowiadający im przez pokładowe nagłośnienie o mijanych miejscach przez pryzmat czasów obecnych i historii. Trasa wiedzie z reprezentacyjnego pl. Biegańskiego historyczną arterią alei Najświętszej Maryi Panny, objeżdża najstarszą dzielnicę Stare Miasto ulicami Katedralną, Krakowską, Mirowską, Nadrzeczną, Garibaldiego i Wilsona, skąd wraca na pl. Biegańskiego i okrąża Śródmieście przez ulice Nowowiejskiego, Sobieskiego, Pułaskiego, a następnie przez Rynek Wieluński (inne historyczne centrum) wjeżdża na Jasną Górę, po czym wraca przed Ratusz. Obsługa przystanków odbywa się z prawej strony.
W odróżnieniu od pierwowzoru z 2012 r. na trasie wyznaczono przystanki na Starym Rynku, pośredni na pl. Biegańskiego i przy Bramie Klasztoru. Przejazd jest bezpłatny.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.