Pasażerowie częstochowskiej komunikacji miejskiej zyskali właśnie nowy sposób płatności za bilety, do czego będą mogli wykorzystywać swoje smartfony. Z kolei ich elektronicznym biletom przypisano nową funkcjonalność.
Katalog płatności za bilety komunikacji miejskiej w Częstochowie został poszerzony o kolejną pozycję – wykorzystującą smartfony. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, będące operatorem systemu biletowego obsługiwanej przez siebie komunikacji miejskiej, zawarło umowę z dostawcą platformy płatności zdalnych „zBiletem.pl” – firmą Infospread Polska.
Bilet w smartfonie
Od teraz pasażerowie posługujący się smartfonem z systemami Android oraz iOS mają możliwość zakupienia biletu sieciowego i jednorazowego zdalnie za pośrednictwem aplikacji zBiletem.pl. Nie muszą więc doładowywać elektronicznej karty, będącej jedynym nośnikiem biletów sieciowych, w kasach. Samych kart też już nie trzeba wozić.
Aby skorzystać z nowej opcji pasażer musi założyć konto w platformie zBiletem.pl, a następnie wybrać jeden z interesujących biletów (miejski, podmiejski, cała sieć oraz okres od pół do trzech miesięcy lub jednorazowy) i zapłacić transakcyjnie tak, jak ma to miejsce w przypadku każdego innego zakupu wykorzystującego platformę płatności natychmiastowej PayU.
Bilet będzie od razu aktywny na koncie pasażera. W przypadku kontroli wystarczy okazać rewizorowi aplikację, zaś w przypadku rozładowania akumulatora w telefonie pasażer może alternatywnie okazać ważny dokument tożsamości zawierający numer PESEL – kontroler sam sprawdzi ważność biletu.
W ten sposób nie można nabyć tylko elektronicznej portmonetki – opcji przedpłaconej za jednorazowe przejazdy za niższą cenę.
Bilet kartą lojalnościową
W Częstochowie funkcjonuje lokalny program lojalnościowy pod nazwą „Częstochowska Karta Mieszkańca”, w ramach którego częstochowianie mogą gromadzić punkty za zakupy towarów i usług u lokalnych dostawców. Aby z niego korzystać, należało wyrobić tę kartę fizycznie u operatora systemu – Grupy LEW S.A.
Teraz nie ma już tej konieczności i do programu dołączyć można poprzez zarejestrowanie w nim posiadanej Częstochowskiej Karty Miejskiej, czyli po prostu biletu elektronicznego. W trakcie tej czynności wystarczy podać dane osobowe i 3 ostatnie cyfry numeru PESEL – w zasadzie większość kart powinno dać się zarejestrować. Tylko te nowsze mogą jeszcze nie widnieć w bazie LEW S.A., co będzie wymagało wizyty w siedzibie operatora.
Sama Częstochowska Karta Miejska miała być czymś więcej niż biletem – umożliwia korzystanie z rozszerzonych funkcji ulicznych terminali internetowych i... w zasadzie to tyle, bo przestała być on rozwijana równie szybko, co się pojawiła. Przyczyna jest prosta – okazało się, że chipy kart mają za małe banki pamięci i po załadowaniu biletu miejsca na nic więcej nie ma. Jak zatem włączono tę kartę do programu lojalnościowego?
– Po zarejestrowaniu karty miejskiej w systemie programu lojalnościowego sprzedawcy posłużą się jej numerem, a wszystkie dane przechowywane są na serwerach programu – wyjaśnił serwisowi Transport–Publiczny.pl wiceprezes MPK Częstochowa odpowiedzialny za sprzedaż i usługi Mariusz Marciński.
Bezgotówkowo w Częstochowie
Warto przytoczyć wszystkie systemy płatności bezgotówkowej za korzystanie z komunikacji miejskiej w Częstochowie, tj. moBilet, mPay, CallPay, SkyCash oraz ostatnio uruchomiony zBiletem.pl. Jedynym nośnikiem biletów jednorazowych nabytych w cenie hurtowej pozostaje Częstochowska Karta Miejska w ramach elektronicznej portmonetki doładowywana kwotowo, a środki z niej są pobierane w wysokości mniejszej od 3 zł, zaś wysokość rabatu zależna jest od kwoty doładowania, czyli przy maksymalnej 100 zł bilet kosztuje 2,60 zł.
Niedawno wprowadzono możliwość zdalnego doładowania tych kart przez Internet, ale finalizacja operacji wymaga wizyty w punkcie kasowym lub w dowolnym pojeździe MPK w ciągu 5 dni od dokonania przelewu celem zapisania transakcji na karcie – w pojeździe służy do tego specjalnie oznakowany kasownik. Uciążliwością jest okres 24 godzin, które trzeba odczekać między przelewem, a przeniesieniem transakcji na kartę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.