Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowskie tramwaje stopniowo powracają na tory

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
23-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Zakończono drugi etap prac nad wymianą torowiska tramwajowego w Częstochowie, co sprawiło, że na razie ustał paraliż całej sieci i podróżni mogą przestać tłoczyć się w autobusach zastępczych. Tramwaje wróciły, ale jeszcze nie wszędzie.

Od czerwca pasażerowie częstochowskiej komunikacji miejskiej w ogóle nie mogli korzystać z tramwajów. Powodem był trwający wielki remont sieci tramwajowej realizowany etapami na długości prawie całej starej sieci, czyli od dzielnicy Północ i pętli Fieldorfa „Nila” do dzielnicy Raków, i pętli Raków – dworzec PKP. Ta największa od 1959 roku inwestycja tramwajowa nie objęła końcowego odcinka od tej ostatniej do krańca Kucelin – szpital, bo sporządzony dla niego odrębny projekt konkursowy nie zyskał dofinansowania unijnego.

Dwa fronty na południu

Prace w pewnym momencie toczyły się na dwu wyodrębnionych dokumentacją odcinkach: „4” i „5a”, czyli odpowiednio na odnodze komunikującej sieć z zajezdnią wraz z rozjazdami oraz odcinek alei Pokoju od skrzyżowania z al. Wojska Polskiego do pętli Raków-dworzec PKP. Wśród obserwatorów kontrowersję budzi fakt, że prace w alei Pokoju – rozpoczęte jeszcze w marcu – miały zakończyć się po około dwóch miesiącach, później deklarowano oddanie tego fragmentu w czerwcu, a prace tam toczą się dalej. W międzyczasie od czerwca do końca trzeciego tygodnia września zrealizowano rozjazdy z łącznicą do zajezdni. W alei Pokoju końca nie widać, obecnie mają być wykańczane perony przystankowe.

Nie bez kontrowersji odbyła się też nieoczekiwana wycinka kilku dorodnych drzew w alei Pokoju, bo Raków należy do jednej z najgęściej zadrzewionych jeszcze dzielnic w mieście. MPK tłumaczy to posunięcie koniecznością przeprowadzenia prac budowlanych w obrębie nowych peronów, społecznicy zaś nie dając wiary twierdzą, że obiekty budowlane można było „wpisać” w istniejący drzewostan. Zgody post factum nie ma tak samo, jak wyciętych drzew.

Z Rakowa wygodniej na Kucelin

Torowisko to pozostanie jeszcze za płotem przez około dwa tygodnie i przez okres ten zgodnie z informacją opublikowaną przez inwestora – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie – od zajezdni do pętli w dzielnicy Kucelin nadal funkcjonować będzie autobusowa komunikacja zastępcza na linii 92.

Po dwu tygodniach tramwaje będą nim przejeżdżać, ale tylko w kierunku Kucelina, albowiem dopiero teraz rozpoczęte zostaną prace na zjazdowych torach prowadzących do pętli Raków – dworzec PKP i na samej pętli. Obecnie trwają formalności administracyjne – te uległy przedłużeniu, bo z uwagi na niewielki teren pod krańcem należało wystarać się o odstępstwo od warunków technicznych dla niego. Mimo tego podróż do szpitala na Kucelinie powinna odbyć się w nieco lepszych, niż wcześniej warunkach, bo równolegle z robotami na odcinku „5a” można było uświadczyć niewielkie prace na zdezelowanym torowisku Dąbia i Kucelina.

Powrót bez niespodzianek

Tramwaje w centrum Częstochowy wróciły na tory nocą z 20 na 21 września. Weekendowy termin reinicjalizacji tej komunikacji MPK tłumaczy możliwością wystąpienia trudności i usterek typowych dla długiego przestoju. W weekendy podróżuje mniej pasażerów, więc ewentualne uciążliwości wynikające z takich niespodzianek nie powinny być duże. W pogotowiu utrzymano też na tę okoliczność autobusową komunikację zastępczą. Na szczęście okazała się niepotrzebna, tramwaje wróciły i system okazał się być w pełni sprawny.

Przez długi czas „AzaTy” („Autobus za Tramwaj”) będą kursować w dzielnicy Północ. Na odcinek między pętlą pośrednią Promenada Niemena a krańcem Fieldorfa „Nila” tramwaje nie wrócą długo, bo to ten odcinek będzie kolejnym do przeprowadzenia prac budowlanych. Obecnie trwa przygotowanie terenu. Tak więc podróżni tramwajem dojadą do pogranicza dzielnic Tysiąclecie i Północ, ale aby dotrzeć do środka Północy konieczna będzie przesiadka na tymczasową linię autobusową 91.

Prace na samym torze nie powinny sprawiać żadnych niespodzianek, bo został on oddany w 1981 roku. Nie ma co jednak liczyć na rychłe zakończenie robót, bo przewidziana jest tu poważna ingerencja w nasyp pod obecną pętlą, która zmieni geometrię i przesunie się czyniąc miejsce pod tory odstawcze mogące w bliżej nieokreślonej przyszłości posłużyć ewentualnej rozbudowie sieci.

Pasażerów wozić będą dotychczas kursujące wagony tramwajowe. Wedle informacji uzyskanych w MPK dostaw pierwszych „nowych” Twistów należy spodziewać się z końcem października.

Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5