Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy jest ratunek dla olsztyńskich torowisk tramwajowych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy jest ratunek dla olsztyńskich torowisk tramwajowych?
fot. Michał Szymajda
Najmłodsza sieć tramwajowa w kraju boryka się z nieustannym problemem pękających szyn. Każde przyjście zimy przynosi kolejne przypadki – i co ciekawe – na odcinku, za którego realizację odpowiada Skanska. Mimo że minęło już ponad 2 lata, to wciąż nie rozwiązano problemu. Tym bardziej, że gwarancja kończy się już niedługo.

Nie ma mroźnego miesiąca, bez pękających szyn w Olsztynie. A tych od momentu powstania sieci tramwajowej było już kilkadziesiąt. Wszystkie one, w ramach gwarancji, muszą być naprawione przez wykonawcę. Podejrzenia budzi jednak fakt, że większość z tych problemów dotyczy odcinka sieci, za budowę którego odpowiada Skanska. Tak było także 12 stycznia, gdy jednego dnia pęknięcia miały miejsce aż w trzech miejscach – dwa na ul. Tuwima oraz jedna przy al. Sikorskiego nieopodal KFC. W przypadku ostatniego zdarzenia pęknięcie się powiększało, przez co wstrzymano ruch tramwajów do rana. Do wymiany poszedł ok. 2 metrowy odcinek szyny.

Jak się okazuje, szkodliwe jest dobowe zróżnicowanie temperatur – najczęściej z przejściem przez zero. Dlaczego zatem tak się dzieje, że w Olsztynie – inaczej niż w innych tramwajowych miastach – szyny pękają aż tak często? Odpowiedź można znaleźć w interpelacji do prezydenta miasta. Piotr Grzymowicz, włodarz Olsztyna, wyjaśnia, że gmina zleciła dwa niezależne badania przyczyn pękania szyn. – Oba jako powód wskazały błędy w procesie wykonywania spawów oraz brak zachowania odpowiednich reżimów technologicznych przy spawaniu – czytamy w odpowiedzi.

Z pisma można się także dowiedzieć, że ekspertyzy przeprowadziły Instytut Metalurgii Żelaza w Gliwicach i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Diagnostyki Ekspozytura Badań Laboratoryjnych i Terenowych. Prezydent odrzuca także tezę, że zastosowanie odcinków odprężających rozwiązałoby problem pęknięć szyn. Konieczna jest zatem kompleksowe rozwiązanie, które pozwoli bezpiecznie korzystać z infrastruktury. Jest to o tyle ważne, że gwarancja wykonawcy obejmuje raptem pięć lat. Po tym czasie bieżące naprawy nie będą już przeprowadzane na koszt firmy, która tory wybudowała.

– Cały czas jesteśmy w kontakcie z każdym z wykonawców inwestycji oraz z inżynierem kontraktu – przekazuje Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta. – Przedstawiciele firmy Skanska, jak i pozostałych, realizują w razie konieczności bieżące naprawy. W przypadku najdłuższego odcinka, na którym najczęściej dochodzi do awarii – oczekujemy całościowej propozycji rozwiązania problemu. W tym zakresie wnioskowaliśmy o interwencję do inżyniera kontraktu. Do tej pory nie uzyskaliśmy takiej propozycji – podkreśla.

– Awarie w sieci komunikacyjnej zdarzają się i zdarzać będą, nie tylko w Olsztynie. Ale w tym celu opracowaliśmy procedury, które wdrażamy, gdy zaistnieje taka konieczność, a także stale je doskonalimy, by podobne sytuacje powodowały jak najmniejsze trudności w komunikacji – wyjaśnia Piotr Grzymowicz, prezydent miasta. Jak wyjaśnia Olsztyn, w 2017 roku koszt utrzymania komunikacji miejskiej wyniósł około 84 mln złotych. Przy wpływach z biletów rzędu 34 mln złotych, konieczna była dopłata z budżetu miasta w wysokości 50 mln złotych.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5