Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy Pendolino spełnia oczekiwania rowerzystów i niepełnosprawnych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-01-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy Pendolino spełnia oczekiwania rowerzystów i niepełnosprawnych?
fot. MG
W grudniu odbyły się społeczne testy nowego Pendolino. Pociąg sprawdzono m.in. pod kątem przystosowania do osób niepełnosprawnych oraz podróżujących z rowerami. Jak wypadł skład?

Testy społeczne stanowią kolejny etap prób, jakim poddawany jest najnowszy nabytek PKP Intercity (więcej na Rynku Kolejowym). Po testach sprawdzających możliwości przyszła pora na sprawdzenie poziomu komfortu oferowanego pasażerom.

Komfortowo dla niepełnosprawnych

Większość pasażerów nie powinna narzekać na wygodę Pendolino. Długość – 187 m. Maksymalna prędkość eksploatacyjna - 250km/h. 345 miejsc w klasie drugiej oraz 57 w pierwszej. Rozkładane fotele, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne przy każdym z miejsc – oto podstawowe parametry nowego pociągu. Są zdecydowanie lepsze niż oferowane przez starszy tabor.

Co więcej – Pendolino w znacznie większym stopniu przystosowano do potrzeb niepełnosprawnych. W pociągu zainstalowano liczne udogodnienia dla osób z dysfunkcjami ruchu oraz wzroku: windy, specjalnie wyposażone toalety, miejsca dla wózków, sygnały dźwiękowe ułatwiające poruszanie się niewidomym po pokładzie, oznaczenia w języku Braille’a. Ułatwienia oferuje także wagon restauracyjny dysponujący przestrzenią barową dla wózkowiczów oraz systemem pozwalającym wezwać stewarda.

- Pendolino z pewnością jest jednym z najlepiej przystosowanych dla osób niepełnosprawnych pojazdem w Polsce – uważa Maciej Niepogodziński, prezes fundacji Zero Barier.

Podobny pogląd podziela Piotr Pawłowski z fundacji Integracja, choć dodaje, że konieczne będzie wprowadzenie kilku poprawek.

Co z rowerzystami?

Niestety, w przypadku podróżnych z rowerami sytuacja nie przedstawia się aż tak optymistycznie. Okazuje się, iż w składzie przewidziano jedynie cztery miejsca na jednoślady. W trakcie weekendowych lub wakacyjnych szczytów taka liczba może okazać się niewystarczająca. Zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę popularność tras, jakimi będzie kursować nowy pociąg.

W starszych składach problem małej ilości miejsc dla rowerzystów rozwiązywano doczepianiem dodatkowych wagonów, często w całości przeznaczonych na jednoślady. W przypadku Pendolino podobna możliwość nie istnieje. Najnowszy nabytek spółki Intercity to skład zespolony, co oznacza, że nie można podłączać dodatkowych wagonów.

Dodatkowy problem rodzi umiejscowienie wieszaków. Miejsca na rowery nie znajdują się w jednym wagonie. Rozmieszczono je dwóch oddzielnych wagonach (po dwa wieszaki w każdym). W związku z tym podróżujące z jednośladami grupki (np. rodzice z dziećmi) nie będą mogły siedzieć obok siebie.

W końcu – tuż obok miejsc na rowery znajdują się rozkładane półki na bagaż. Oznacza to, że wsiadający cyklista może mieć kłopot z powieszeniem swojego jednośladu, jeśli półki zajął wcześniej inny pasażer.

Nienajlepszy standard za wysoką cenę


Nowe składy stworzą nową kategorię pociągów Express InterCity Premium. Podróżujący nią niepełnosprawni nie będą mieli zbyt wielu powodów do narzekań. Z kolei cykliści, którzy zapłacą z pewnością niemałą cenę za bilet, mogą poczuć się nieco zawiedzeni tym, co oferuje nowoczesne, hucznie reklamowane Pendolino. Czy PKP Intercity podejmie jakiekolwiek kroki w celu polepszenia sytuacji rowerzystów? Nie wiadomo.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?

Komunikacja

PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2023

Pendolino z Warszawy do Wrocławia jedzie długo i jest drogie

Komunikacja

Mniej Pendolino z Katowic do Warszawy. Do Kołobrzegu w trakcji podwójnej

Komunikacja

Znów opóźnienie we wprowadzaniu 200 km/h z Warszawy do Gdańska

Komunikacja

Już 2 mln pasażerów Pendolino

Komunikacja

Już 2 mln pasażerów Pendolino

Michał Szymajda 11 sierpnia 2015

Zobacz również:

PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?

Komunikacja

PKP IC. Jak rosły ceny biletów na Pendolino?

Łukasz Malinowski 21 stycznia 2023

Pendolino z Warszawy do Wrocławia jedzie długo i jest drogie

Komunikacja

Mniej Pendolino z Katowic do Warszawy. Do Kołobrzegu w trakcji podwójnej

Komunikacja

Znów opóźnienie we wprowadzaniu 200 km/h z Warszawy do Gdańska

Komunikacja

Już 2 mln pasażerów Pendolino

Komunikacja

Już 2 mln pasażerów Pendolino

Michał Szymajda 11 sierpnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5