PKP SA ogłaszają nowy przetarg na projekt i budowę 20 dworców systemowych w różnych zakątkach Polski. Kolej wyceniła prace na 54,6 mln zł brutto. Do najtańszej oferty brakuje co najmniej 34 mln zł.
Postępowanie dotyczy 20 lokalizacji. Przewidziano realizację w dwóch wersjach – skromniejszej (IDS „A”) , z toaletą, ale bez ogrzewanej poczekalni i pomieszczeń komercyjnych oraz bardziej rozbudowanej (IDS „B”), z zamkniętą poczekalnią, częścią komercyjną bądź kasą z zapleczem sanitarnym. Wyróżnikiem dworców mają być niewielkie wieże zegarowe.
Obiekty miałyby stanąć na stacjach:
- Barchów: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Biadoliny: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Biskupice Wielkopolskie: wielkopolskie, linia kolejowa nr 353, typ B, dworzec w nowym miejscu,
- Chałupy: pomorskie, linia kolejowa nr 213, typ B, obecnie nie ma dworca,
- Chrzęsne: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki, nowy obiekt po drugiej stronie torów,
- Czarna Tarnowska: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Dobczyn: mazowieckie, linia kolejowa nr 6, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Gorzkowice: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ A, istniejący dworzec do rozbiórki, nowy obiekt po drugiej stronie torów,
- Janikowo: kujawsko-pomorskie, linia kolejowa nr 353, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Kanie: lubelskie, linia kolejowa nr 7, typ B, dworzec w nowym miejscu,
- Kraśnik: lubelskie, linia kolejowa nr 68, typ B, istniejący dworzec z 1921 r. do rozbiórki,
- Pobiedziska Letnisko: wielkopolskie, linia kolejowa nr 353, typ B, dworzec w nowym miejscu,
- Przetycz: mazowieckie, linia kolejowa nr 29, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
- Rogów: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ B, istniejący dworzec z 1933 r. (wg dokumentacji PKP SA) do rozbiórki,
- Sadurki: lubelskie, linia kolejowa nr 7, typ B, dworzec w nowym miejscu,
- Sterkowiec: małopolskie, linia kolejowa nr 91, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Świdnik Miasto: lubelskie, linia kolejowa nr 7 i 581, typ B, istniejący dworzec do rozbiórki,
- Wilkoszewice: łódzkie, linia kolejowa nr 1, typ A, istniejący dworzec do częściowej rozbiórki,
- Ząbki: mazowieckie, linia kolejowa nr 21, typ B, dworzec w nowym miejscu,
- Żelistrzewo: pomorskie, linia kolejowa nr 213, typ A, obecnie nie ma dworca,
W tym tygodniu minął termin składania ofert. Wystartowały dwie firmy. Konsorcjum firm Heli Factor i Merx wyceniło prace na blisko 89 mln zł brutto, natomiast Grupa Fewaterm na 125,6 mln zł brutto. To znacznie powyżej budżetu PKP SA, określonego dla tej inwestycji na 54,6 mln zł brutto.
To już
kolejne postępowanie na realizację dworców systemowych. Poprzedni przetarg PKP SA, obejmujący projekt i budowę 29 dworców systemowych z podziałem na 11 części, nie zakończył się pomyślnym rezultatem – ofert albo nie było, albo znacząco przekraczały budżet zamawiającego. Kolej w oddzielnym postępowaniu szukała wykonawców dla dworców systemowych w sześciu lokalizacjach. Miałyby one stanąć przy liniach nr 2 (Dębe Wielkie), 3 (Kornelin, Nowy Tomyśl) i 7 (Garwolin, Łaskarzew Przystanek). Tu również oferta
znacząco przekraczała budżet.