Partnerzy serwisu:
Mobilność

Poczta Polska już zaprzyjaźniona z nowoczesnymi rozwiązaniami logistycznymi?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Poczta Polska już zaprzyjaźniona z nowoczesnymi rozwiązaniami logistycznymi?
fot. Poczta Polska
Współczesne procesy logistyczne w Poczcie Polskiej opierają się na nowoczesnych technologiach i innowacyjnych rozwiązaniach, w tym na specjalistycznym wyposażeniu i zróżnicowanych środkach transportu. Dowiedzieliśmy się, jakimi pojazdami i metodami doręczeń posługuje się Poczta Polska oraz jakie plany ma w zakresie dalszej transformacji floty pojazdów.

Poczta Polska to jeden z największych i jednocześnie najstarszy operator logistyczny w Polsce (z kilkusetletnią tradycją), który każdego dnia obsługuje miliony przesyłek, dostarczając je do odbiorców w całym kraju. Jednak, jak poinformował nas przedstawiciel Biura Prasowego Poczty Polskiej, dokładna liczba dostarczanych rocznie listów i paczek stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa.

Czy Poczta Polska wpisuje się w rosnące wymagania rynkowe czy pozostaje w tyle? Nasza redakcja dowiadywała się tego u samego źródła.

Flota i infrastruktura Poczty Polskiej

Poczta Polska dysponuje jedną z największych sieci odbioru przesyłek w kraju, składającą się z około 20 tys. punktów, w tym przeszło 1300 automatów paczkowych, 7500 placówek oraz kilkunastu tysięcy punktów partnerskich w sklepach różnych sieci. Przesyłki przekazywane są w procesie do blisko 30 sortowni, skąd trafiają do odpowiednich rejonów doręczeń.

Jednym z kluczowych elementów działalności Poczty Polskiej jest jej flota pojazdów, która składa się z około 5 tys. samochodów. Poczta Polska korzysta z pojazdów własnych, a także z pojazdów prywatnych i zewnętrznych podmiotów. Część pojazdów wykorzystywanych przez Spółkę to pojazdy detaszowane, które są użytkowane przez pracowników Poczty Polskiej, zarówno z kierowcą, jak i bez niego.

– Do doręczania przesyłek stosuje się środki transportu stanowiące własność Poczty Polskiej, ale również własność prywatną lub własność podmiotu zewnętrznego. Na przykład listonosze obsługują rejony prywatnymi pojazdami używanymi do celów służbowych – są to samochody, motocykle, motorowery, a także rowery – mówi przedstawiciel Biura Prasowego Poczty Polskiej.

Zróżnicowanie środków transportu

Listonosze, którzy stanowią jedną z najbardziej charakterystycznych grup zawodowych w Polsce, korzystają z różnych rodzajów pojazdów w zależności od specyfiki rejonu doręczeń. Na terenach miejskich najczęściej wykorzystują samochody osobowe, motocykle lub rowery, natomiast w miejscowościach wiejskich, szczególnie tam, gdzie infrastruktura drogowa jest mniej rozwinięta, listonosze mogą korzystać z motorowerów lub rowerów, które umożliwiają dostarczenie przesyłek w trudniejszych warunkach terenowych.


fot. Poczta Polska

– W ciągu kilku ostatnich lat pojazdy elektryczne poddane były przez Spółkę dokładnej analizie i obserwacji w naturalnych warunkach pracy. Przeprowadzone przez Pocztę Polską testy umożliwiły sprawdzenie, które pojazdy elektryczne i jakie ich parametry techniczno-użytkowe są szczególnie przydatne w działalności operacyjnej firmy – podkreśla Biuro Prasowe Poczty Polskiej.

Testy pojazdów elektrycznych

Poczta Polska nieustannie analizuje nowe technologie, w tym pojazdy elektryczne, jako alternatywę dla tradycyjnych samochodów spalinowych. Testy przeprowadzane w naturalnych warunkach pracy pozwoliły na dokładne zbadanie przydatności pojazdów elektrycznych w codziennej działalności operacyjnej. Choć na razie listonosze nie zostali wyposażeni w pojazdy elektryczne, Poczta Polska rozważa ich wykorzystanie w przyszłości.

– Rozważamy możliwość inwestycji w pojazdy elektryczne, jednakże ze względu na trwający proces transformacji Spółki, realizacja wymiany floty wykorzystywanej do obsługi rejonów doręczeń planowana jest w terminie późniejszym – dodaje przedstawiciel Biura Prasowego.

Współpraca z przewoźnikami

W zakresie doręczenia paczek Poczta Polska współpracuje również z podmiotami zewnętrznymi. Współpraca ta odbywa się na podstawie umów cywilno-prawnych, a w zależności od regionu, przesyłki mogą być doręczane przez pracowników Poczty Polskiej lub przez zewnętrznych przewoźników specjalizujących się w transportowaniu paczek i przesyłek kurierskich.

Jak poinformował nas przedstawiciel Biura prasowego, wszystkie osoby zaangażowane w proces doręczeń, zarówno pracownicy Poczty Polskiej, jak i podwykonawcy, zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych oraz wewnętrznych aktów prawnych regulujących działalność Spółki.

Przyszłość floty Poczty Polskiej

Poczta Polska nieustannie inwestuje w modernizację swojej floty oraz w nowe technologie, które mogą poprawić efektywność procesów logistycznych i zminimalizować wpływ na środowisko. Rozważane są inwestycje w pojazdy elektryczne, a także w technologie, które pozwolą na jeszcze lepsze dostosowanie floty do potrzeb operacyjnych firmy w różnych rejonach kraju.

Poczta Polska jako jeden z największych operatorów logistycznych w Polsce, korzystając z nowoczesnych środków transportu, stale dąży do usprawnienia procesów doręczeń, zwiększenia efektywności operacyjnej oraz zmniejszenia wpływu na środowisko.

– Dalsza transformacja floty i implementacja innowacyjnych rozwiązań stanowią kluczowy element rozwoju Spółki w nadchodzących latach – poinformował nas przedstawiciel Biura Prasowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Komunikacja

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 grudnia 2024

Polskie pociągi wracają na znaczki Poczty Polskiej

Przestrzeń

Ukraina: Poczta wróci na kolej

Komunikacja

Ukraina: Poczta wróci na kolej

Kasper Fiszer 28 lipca 2019

Poczta Polska testuje rowery transportowe i melexy

Komunikacja

Poczta Polska testuje rowery transportowe i melexy

Jakub Dybalski 25 października 2018

Zobacz również:

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Komunikacja

Lublin ponawia przetarg na hybrydowe autobusy przegubowe

Przemysław Farsewicz 31 grudnia 2024

Polskie pociągi wracają na znaczki Poczty Polskiej

Przestrzeń

Ukraina: Poczta wróci na kolej

Komunikacja

Ukraina: Poczta wróci na kolej

Kasper Fiszer 28 lipca 2019

Poczta Polska testuje rowery transportowe i melexy

Komunikacja

Poczta Polska testuje rowery transportowe i melexy

Jakub Dybalski 25 października 2018

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5