Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy potrzeba Urzędu Transportu Autobusowego? Odpowiednik UTK dla PKS-ów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
12-10-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy potrzeba Urzędu Transportu Autobusowego? Odpowiednik UTK dla PKS-ów
fot. Kasper FiszerPrzystanek w Sulejowie
Dużym problemem dla pasażerów autobusowej komunikacji regionalnej jest rozproszona informacja o rozkładzie jazdy. Dane udostępniane przez przewoźników często są też mało szczegółowe albo niedostępne w internecie. Czy należy więc powołać nowy urząd, który zajmie się tworzeniem wspólnej platformy rozkładowej?

Podczas debaty o zjawisku wykluczenia transportowego, która odbyła się w ramach tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta, paneliści zwracali uwagę nie tylko na problemy z dostępnością transportu, ale także na braki w informacji pasażerskiej. Podkreślali, że rozkłady jazdy są często nieczytelne i trudne do odnalezienia, zwłaszcza w internecie. Czy częściowym rozwiązaniem tej kwestii, a także innych zagadnień związanych z funkcjonowaniem autobusowej komunikacji regionalnej, mogłoby być powołanie nowego urzędu centralnego, który nadzorowałby wszystkie podmioty rynkowe?

Kolejny urząd centralny zintegrowałby rozkłady jazdy?

– Tak jak mamy Urząd Transportu Kolejowego, tak nie ma jego odpowiednika, jeśli chodzi o przewozy autobusowe. Można pomyśleć o jego powołaniu i scedowaniu na niego potrzeby dobrej organizacji rozkłądu jazdy – powiedziała Paulina Matysiak, poseł Lewicy z ramienia partii Lewica Razem i przewodnicząca Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym. – Ważne, by choć był on dostępny w jednym miejscu – podkreślała. Zwracała uwagę, że dla podróżnych znalezienie informacji o kursach bywa szczególnie trudne, jeśli nie korzystają oni z danej trasy regularnie.

Szanse na powołanie Urzędu Transportu Autobusowego przez obecne władze wydają się jednak niewielkie. – Staram się nie stosować zasady „jak masz problem, stwórz komisję” – odpowiedział Paulinie Matysiak Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Stwierdził przy tym, że możliwe byłoby przekazanie pewnych kompetencji do organów bardziej scentralizowanych niż ma to miejsce obecnie. Byłoby to przy tym w jego opinii zasadne dopiero wówczas, gdy uznamy, że żadna z instytucji niższego szczebla nie poradziła sobie z istniejącym problemem.

Rozkłady bywają nieczytelne nawet dla wiceministra

– Tymczasem sytuacja jest złożona. Jedni radzą sobie z prezentowaniem rozkładu jazdy [dobrze], inni radzą sobie słabiej – ocenił. Zwrócił także uwagę na szanse, jakie dają nowe technologie cyfrowe, które można skutecznie wykorzystać do komunikacji z pasażerem. Przyznał jednak, że nie wszystkie podmioty dobrze je wykorzystują.

Przytoczył też sytuację, w której sam miał problemy ze znalezieniem informacji o kursowaniu autobusów. – Kiedyś próbowałem znaleźć połączenie z Opola do Kotliny Kłodzkiej. Szczerze mówiąc, miałem wielki kłopot, by ustalić, czy dany autobus w ogóle dojeżdża w tamto miejsce. Było to tak opisane, że musiałbym siedzieć z wielką mapą i analizować przebieg trasy – opisywał.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5