Partner serwisu
Przestrzeń

Czy tramwaj wróci do Ozorkowa i Lutomierska? Zdanowska: Nie ma szans bez ustawy metropolitalnej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Czy tramwaj wróci do Ozorkowa i Lutomierska? Zdanowska: Nie ma szans bez ustawy metropolitalnej
fot. MJ
Tramwaje podmiejskie dojeżdżają znów do Zgierza i Pabianic, a niedługo zaczną także do Konstantynowa Łódzkiego. Co z dalszymi odcinkami tras – do Lutomierska i Ozorkowa? Władze Łodzi podkreślają, że w obecnych realiach powrót tramwajów na te linie pozostaje w sferze marzeń. – Gminy nie są w stanie partycypować w kosztach wybudowania torowisk. My – jako miasto – nie mamy prawa budować na terenie, który do niego nie należy. Nawet gdybyśmy mieli takie prawo, to i tak nie byłoby nas stać – mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Trwają prace przy przebudowie torowiska tramwajowego do pl. Wolności w Konstantynowe Łódzkim. Zgodnie z zapowiedziami w lipcu ma zostać wznowiony ruch tramwajów. To trzecia trasa podmiejska, na którą wracają tramwaje.

To tylko część dawnej trasy. Na dalszym odcinku – do Lutomierska – żadne roboty nie są prowadzone, choć gmina Lutomiersk wciąż deklaruje chęć pozyskania środków na remont torów. W inwestycji musiałby jednak partycypować Konstantynów Łódzki. Więcej podmiotów zaangażowanych musiałoby być w powrót tramwaju do Ozorkowa. To nie tylko miasto Ozorków, ale i gminy wiejskie Ozorków i Zgierz, a także miasto Zgierz. Na razie tylko Zgierz deklaruje chęć pozyskania środków na remont trasy do granic miasta (w rejon Proboszczewic).

Czy jest szansa, że tramwaje wrócą na wspomniane odcinki tras? – Powiem uczciwie: bez ustawy metropolitalnej zapomnijmy o tym. Gminy wiejskie Zgierz czy Ozorków nie są w stanie partycypować w kosztach wybudowania torowiska. Jeżeli chodzi o Lutomiersk, to po środku jest Konstantynów, którego nie stać, by remontować odcinek do granic z Lutomierskiem. Liczba mieszkańców Konstantynowa, którzy korzystaliby z tej linii, jest znikoma. To sprawia, że to jest nieopłacalne – uważa Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Sama Łódź nie jest w stanie pomóc podmiejskim gminom. – My – jako miasto – nie mamy prawa budować na terenie, który do niego nie należy. Nawet gdybyśmy mieli takie prawo, to i tak nie byłoby nas stać, by przy uszczuplonych finansach sponsorować sąsiednie samorządy – przekonuje Zdanowska.

Jak zatem poprawić komunikację na dojazdach do Łodzi? – Proponowałam jakiś czas temu inne rozwiązanie. Mamy wydzieloną przestrzeń pasa drogowego, w którym znajduje się torowisko, a w zasadzie jego ruina. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tej przestrzeni zbudować osobny, betonowy pas – bądź z zastosowaniem innego, przepuszczalnego rodzaju nawierzchni – po którym kursowałyby autobusy elektryczne – mówi Hanna Zdanowska. – Po pierwsze: autobus uniknąłby korków, a do tego byłby zeroemisyjny dla środowiska, oczywiście pod warunkiem, że prąd będziemy produkowali z energii odnawialnej. Po drugie: można by też ten pas wykorzystać na przykład jako drogę rowerową, która świetnie by nas skomunikowała – przekonuje prezydent.

Jak podkreśla, to rozwiązanie pomogłoby lepiej dopasować ofertę do popytu. – Mogłyby to być mniejsze pojazdy, bo tam nie ma potrzeby, żeby jechał tramwaj, który zabiera 200 pasażerów. Potrzebny jest autobus, który będzie kursował w przewidywalnym czasie, zabierający 20-30 pasażerów – twierdzi Zdanowska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5