– Kolej linowa jest dobra dla miejsca, w którym teren jest górzysty i trudno np. wybudować drogę czy położyć tory. Jednak jeśli chodzi o miasta to może być to raczej komplementarny środek transportu – mówił podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego Tomasz Magiera z Cable Car Services GmbH.
Gdzie pasuje linówka?
W przypadku planowania transportu publicznego istnieje wiele ważnych aspektów, które trzeba brać pod uwagę. – Kiedy podejmuje się decyzję miedzy konwencjonalnym środkiem transportu a linowym, zostaje pytanie o pojemność. W tym przypadku ciężko dokonać porównania – mówi Günther Natter z Doppelmayr Seilbahnen GmbH. – Tak na prawdę chcemy zmienić nastawienie do kolei linowej. Czasami nie przepustowość jest najważniejsza – dodaje.
Jakie jest w takim razie idealne miejsce dla kolei linowej? – Przede wszystkim na terenie górzystym, gdzie ciężko o wybudowanie innej infrastruktury, ale tak naprawdę w każdym mieście można zastosować to rozwiązanie – komentuje Tomasz Magiera. – Dobrym przykładem jest Paryż. Tam kolejka, która jest w fazie planowania, zostanie zbudowana na płaskim terenie. Dzięki niej czas podróży z jednego miejsca do drugiego skróci się. Kolej gondolowa jest dobrym pomysłem na transport komplementarny – dodaje.
Kłopoty z prawem
Jednak w Polsce nie jest to popularne rozwiązanie. Jedyny przypadek kolei linowej w mieście mamy we Wrocławiu gdzie w taki rodzaj transportu zainwestowała tamtejsza Politechnika. Dzięki temu projektowi mieszkańcy mogą poruszać się z jednego brzegu rzeki na drugi. Co jednak jeśli kolejka miałaby przebiegać nad miastem? Tu pojawiają się problemy prawne.
– Obecnie nie ma za bardzo regulacji w tej sprawie. Problem może się pojawić jeśli trasa kolejki miałaby przebiegać nad osiedlami mieszkalnymi. Chodzi m.in. o bezpieczeństwo – komentuje Jan Roliński z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr.
Dodatkowo pojawie się problem z prawem gruntowym. – Podobny kłopot jest przy wiaduktach kolejowych. W tym przypadku nie wiadomo czy teren pod wiaduktem należy do właściciela wiaduktu czy nie. Ciężko ustalić np. czy parking, który miałby być zbudowany pod wiaduktem drogowym stałby na terenie właściciela drogi czy nie – komentuje Zbigniew Komar, zastępca dyrektora departamentu infrastruktury i gospodarki, w Urzędzie Miejskim we Wrocławiu.
Są też zalety
Ta technologia ma jednak bardzo wiele zalet. W takim razie może warto by jednak o nią zawalczyć. – Zaletą kolei linowej jest m.in. dostępność. Przy wejściu, czy wjeździe, do wagonika nie ma żadnego progu dzięki czemu nie sprawia to problemu osobom niepełnosprawnym. Tak jest np. w Londynie – komentuje Magiera.
– Dużą zaletą jest także cena. Nie wiem dokładnie ile kosztuje przejazd taką kolejką w Londynie, ale w Boliwii przebiega ona przez biedne dzielnice przez co bilety muszą być tanie – mówi Günther Natter.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.