Na razie nie ruszy przebudowa dworca w Dąbrowie Białostockiej w powiecie sokólskim w województwie podlaskim. PKP SA unieważniły przetarg na wykonanie projektu i przeprowadzenie prac budowlanych. Powodem jest zmiana planów PKP PLK co do przyszłości znajdującej się w budynku nastawni.
Przedmiotem zamówienia była przebudowa dworca kolejowego Dąbrowa Białostocka w formule projektuj i buduj. Dwukondygnacyjny obiekt z 1963 r. leży przy linii 40 relacji Sokółka – Suwałki. Dolna część znajduje się w poziome peronów i jest częściowo zagłębiona pod poziomem terenu.
Wielobranżowa koncepcja, przygotowana przez firmę Multiconsult, zakładała zachowanie istniejącej bryły dworca – z dobudową żelbetowej ściany o wysokości ok. 8 m, wykończonej betonem architektonicznym, z dwustronnym zegarem, a także zadaszonymi stojakami rowerowymi. W górnej części dworca przewidziano nastawnię PLK, lokal usługowy dla samorządu, ogólnodostępną toaletę, hol główny z poczekalnią. Więcej o inwestycji piszemy
tutaj.
Oferty poznaliśmy w maju. O zamówienie ubiegają się cztery podmioty z ofertami na kwoty od 13,6 mln zł do 38,9 mln zł brutto przy budżecie wynoszącym 32,4 mln zł brutto.
Pod koniec sierpnia przetarg został unieważniony. Jak stwierdziły PKP SA, postępowanie jest obarczone „niemożliwą do usunięcia wadą”. Zamawiający wskazuje, że program funkcjonalno-użytkowy zakładał zachowanie nastawni, zajmującej większą część budynku, i prowadzenie robót w taki sposób, by mogła ona funkcjonować w trakcie przebudowy. W trakcie badania ofert okazało się, że zawarte w dokumentacji postępowania informacje oraz wymagania nie odpowiadają stanowi faktycznemu: zamawiający „nie posiadał wiedzy, iż spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, będąca najemcą powierzchni technicznych, nie planuje dalszego wykorzystania i zarządzania pomieszczeniami technicznymi oraz pomieszczeniami, w których znajdują się urządzenia nastawni, w dotychczasowym zakresie”. Jak się okazuje, nastawnia na dworcu ma zostać całkowicie zlikwidowana. „Przeznaczenie poszczególnych pomieszczeń miało zasadniczy wpływ na układ funkcjonalny, formę architektoniczną oraz sposób realizacji przedmiotu zamówienia” – wskazują PKP SA. Natomiast wyrzucenie wymogów dotyczących nastawni wpływa na liczbę potencjalnych wykonawców, którzy mogliby podjąć się realizacji zadania, a także na ceny ofertowe.