Dąbrowa Górnicza i Tramwaje Śląskie podpisały umowy z ZUE na przebudowę torowiska i układu drogowego ul. Piłsudskiego i części ul. Królowej Jadwigi. To główna trasa tramwajowa w mieście.
Tramwaje Śląskie przeprowadziły wspólnie z miastem Dąbrowa Górnicza dwa przetargi na przebudowę trasy tramwajowej oraz układu drogowego wzdłuż Sobieskiego, Królowej Jadwigi i Piłsudskiego – na odcinku od granic z Będzinem do ul. Kasprzaka. W części dotyczącej infrastruktury tramwajowej, inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych
Wykonawców wybrano w lipcu. Odcinek pętla KWK (Urząd Pracy) – al. Róż zrealizować ma firma Silesia Invest, która zeszła z kwoty 97,331 mln zł do 75,900 mln zł brutto. Dalszy odcinek – do Kasprzaka – zrealizuje natomiast ZUE, które zeszło z kwoty 84,275 mln zł brutto do 76,395 mln zł brutto. Dziś (27 września) podpisane zostały umowy z firmą ZUE w tej sprawie.
Ponad 5 kilometrów torowiska w centrum miasta
W ramach zadania ZUE przebuduje torowisko tramwajowe o łącznej długości 5,2 km wraz z częścią przejazdów i siecią trakcyjną. Ponadto w zakres prac wchodzi budowa i przebudowa infrastruktury pieszo-rowerowej oraz układu drogowego. Przebudowane zostaną także skrzyżowania, zjazdy czy przejścia podziemne występujące na tym odcinku. Łączna wartość kontraktów wynosi 62 mln zł netto (76,2 mln zł brutto). Termin realizacji zadania to 31 grudnia 2022 r.
Zakres prac w tym projekcie określiły obie instytucje występujące po stronie zamawiającego. Tramwaje Śląskie wyznaczyły zadanie obejmujące przebudowę torowiska o łącznej długości ok. 5,2 km wraz z przejazdami i siecią trakcyjną. Z kolei po stronie Gminy Dąbrowa Górnicza zadanie obejmuje budowę i przebudowę infrastruktury pieszo-rowerowej (w tym chodników, ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych oraz zieleńców), a także częściowe zmiany geometrii istniejącego układu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem przebiegu jezdni i pasów dzielących. Zmodernizowany zostanie także istniejący system oświetlenia drogowego. Przebudowaniu ulegną pozostałe skrzyżowania oraz istniejące zjazdy, w tym skrzyżowanie ulic Piłsudskiego i Morcinka, które przerobione zostanie na rondo turbinowe - informuje wykonawca.
Wspólne przystanki tramwajowo-autobusoweZadanie dotyczy także przebudowy istniejących przystanków „Gołonóg Manhattan” i „Aleja Róż”, w miejscu których pojawią się zintegrowane przystanki tramwajowo-autobusowe oraz przebudowę trzech przystanków „Gołonóg Damel”, „Gołonóg Centrum” oraz „Reden”. W rejonie tego ostatniego przebudowane zostanie dodatkowo przejście podziemne, a sam przystanek zmieni swoją lokalizację. Jednocześnie rozebrane zostaną konstrukcje przejść podziemnych przy przystanku „Gołonóg Damel” oraz pomiędzy przystankiem „Gołonóg Centrum”, a skrzyżowaniem ulic Piłsudskiego i Kasprzaka.
- Powierzenie nam wykonawstwa tak kompleksowego projektu o kluczowym znaczeniu dla miasta i jego mieszkańców to dla nas ogromne wyróżnienie. Wspólne przedsięwzięcie Gminy Dąbrowa Górnicza i Tramwajów Śląskich obejmuje m.in. modernizację torów i trakcji elektrycznej, przebudowę jezdni, przejść podziemnych, chodników i budowę dróg rowerowych. Dzięki tej inwestycji wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej staną się łatwo dostępne dla pasażerów, a podróż nimi będzie o wiele bardziej komfortowa. Zmodernizowane torowiska ograniczą także hałas związany z eksploatacją tramwajów, a w przyszłości pozwolą na włączenie do sieci nowoczesnego, niskopodłogowego taboru. To kolejny pozyskany przez nas projekt w segmencie miejskim, który wpisuje się w nasze założenia o stopniowym zwiększaniu udziału projektów miejskich w całościowym portfelu zamówień – powiedział Wiesław Nowak, prezes ZUE cytowany w komunikacie.