Kolejowy przewoźnik Deutsche Bahn zawarł umowę z MAN-em oraz Ebusco na dostawę do 1200 nowych autobusów. Pojazdy mają być sukcesywnie dostarczane w latach 2023-2026. Wzrośnie tym samym udział autobusów eklektycznych we flocie – o 260 pojazdów.
Deutsche Bahn (DB) modernizuje swoją flotę autobusową. Wartość umowy ramowej to ok. 400 milionów euro. Dostarczonych w latach 2023-2026 ma zostać około 1200 pojazdów, w tym 260 autobusów elektrycznych. Umowę zawarto z firmami Man i Ebusco. Pierwszy producent dostarczy autobusy Lion's Intercity LE z silnikami spalinowymi na olej napędowy lub gaz ziemny, a Ebusco dostarczy autobusy z napędem elektrycznym. W przypadku drugiej firmy na razie potwierdzono na lata 2023-24 dostawy 260 pojazdów elektrycznych, ale opcjonalnie DB może rozszerzyć zamówienie do łącznie 800 sztuk do 2026 roku.
– Dzięki nowym autobusom znacznie zwiększymy udział pojazdów z napędem elektrycznym i hybrydowym w naszej flocie. W ten sposób ograniczymy emisję CO₂. Stawiamy duży krok w kierunku neutralnego dla klimatu transportu lokalnego – mówi Frank Klingenhöfer, szef DB Regio Bus.
Wszystkie pojazdy spełniają najwyższe normy środowiskowe, w tym normę Euro 6. Duża część autobusów spalinowych będzie wyposażona w układ miękkiej hybrydy (mild). Silnik będzie mógł być również tankowany paliwami alternatywnymi, takimi jak HVO. To biopaliwo jest wytwarzane z odpadów i pozostałości biologicznych. Pierwsze autobusy Mana powinny byś dostarczone w 2023 roku. Oprócz ceny zakupu dużą uwagę zwrócono w przetargu na koszty cyklu życia i zużycie pojazdu.
Natomiast autobusy elektryczne będą ciche i lokalnie bezemisyjne. DB chwali się także, że po raz pierwszy kupuje autobusy przegubowe z napędem elektrycznym. Co więcej, ogrzewanie pojazdu nie będzie wymagało źródła zasilania opartego o silnik spalinowy.
Autobusy zaoferują pasażerom i kierowcom wysoki poziom komfortu. W standardzie wyposażenia znajdzie się klimatyzacja, tapicerowane fotele i ledowe oświetlenia. Opcjonalnie przewidziano wyposażenie pojazdów w porty USB oraz wi-fi. We wnętrzu DB zadbało o dużo miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich, wózków dziecięcych i hulajnóg elektrycznych. Zastosowanie nowych technologii pozwoli kierowcom na lepszy komfort jazdy – asystent wspomagania skrętu ostrzeże o osobach znajdujących się w martwym polu widoczności. Na wyposażeniu znajdzie się także kamera cofania oraz system gaśniczy w komorze silnika zapewniający większy poziom bezpieczeństwa.
Warto podkreślić, że Deutsche Bahn zabezpieczył się na wypadek problemów z dostawą nowych autobusów. Zawarto umowy ramowe na alternatywne dostawy od Scani, gdyby Man miał problemy z kontraktem na autobusy spalinowe. Drugą umowę podpisano z Manem, który alternatywnie mógłby dostarczyć pojazdy elektryczne.
DB Regio Bus chwali się, że w 2021 roku przewiózł ok. 420 mln pasażerów. Przewoźnik obsługuje ponad 10 tys. połączeń autobusowych w 300 regionach i aglomeracjach. Firma działa na zasadzie zapewnienia dojazdu do kolei.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.