Skoda produkuje najdłuższe tramwaje świata, które trafią do Mannheim, Heidelbergu i Ludwigshafen w Niemczech. Przewoźnik - spółka RNV, zamówiła 12 pojazdów Skoda ForCity Smart 38T o długości blisko 59 metrów. Mogą one zabrać na pokład 368 pasażerów, z czego 156 na siedząco.
Skoda produkuje już wszystkie z
12 najdłuższych tramwajów na świecie, zamówionych przez niemieckiego przewoźnika Verkehrsbetriebe Rhein-Neckar-Verkehr (rnv), natomiast pierwszy wagon z produkcji seryjnej jest już gotowy i może być dostarczony do zamawiającego. Tramwaje Skoda ForCity Smart 38T są 6-członowe i mają 58,69 metra długości.
Dostawa 12 wagonów 38T jest częścią wielkiej umowy zawartej między RNV a Skodą w 2020 roku, obejmującej dostawę łącznie 114 tramwajów o trzech długościach. Poza niespełna 60-metrowymi pojazdami, niemiecki przewoźnik zakupił również 65 tramwajów 30-metrowych oraz 37 wagonów 4-członowych o długości 40 metrów. Te modele oznaczono odpowiednio jako 36T oraz 37T.
Czeski producent chwali się modułową konstrukcją każdego z pojazdów, dzięki czemu wszystkie trzy modele mogą być docelowo wydłużone do maksymalnej długości 80 metrów. Tak skonstruowany tramwaj liczyłby 8 członów.
Niespełna 60-metrowe wozy mogą zabrać na pokład 368 pasażerów, z czego 156 na miejscach siedzących. Tramwaje rozpędzają się do 80 km/h, mają osiem wózków oraz rozstaw osi 1000 mm. Są również dwukierunkowe - podobnie jak krótsze 3- oraz 4-członowe modele. 60-metrowe tramwaje składają się de facto z dwóch osobnych, krótszych tramwajów połączonych w jeden pojazd. Wagony można łączyć i dzielić na dwie 30-metrowe jednostki i manewrować nimi z obu kabin, co może przydawać się podczas obsługi na zajezdni.
Pojedynczy tramwaj 38T mierzy niemalże tyle ile dwa płetwale błękitne - największe zwierzęta świata.
Nowe wagony od Skody będą obsługiwały nie tylko klasyczną sieć tramwajową w Mannheim, Heidelbergu i Ludwigshafen, lecz również linie tramwajowe pomiędzy miastami, które wyposażono w elementy kolejowe semafory i szlabany na przejazdach.