Miasto Liège w Belgii świętowało ostatnio powrót na ulice tramwajów – na razie formie testów, a już wkrótce w normalnym ruchu. Powróciły one po sześćdziesięciu latach przerwy, a było to możliwe dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu. Spłata inwestycji potrwa 31 lat, ale miasto już planuje dalszy rozwój sieci.
Tramwaje do Liège powracają niemal dokładnie po sześćdziesięcioletniej przerwie. Miasto jest czwartym co do wielkości ośrodkiem w Belgii. Tramwaje wyruszyły w trasy – na razie testowo – pod koniec sierpnia. Trzynaście lat upłynęło odkąd władze miasta opublikowały pierwsze opracowanie, z którego wynikało, że tramwaje poprawią mobilność obywateli. Decyzje argumentowano wówczas faktem, że w całkowicie przeludnionym centrum kursowało dziennie 4 000 autobusów. W historycznym sercu nie było już możliwości powiększenia przestrzeni zarezerwowanych dla dworców autobusowych i szans na zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej. Tramwaje kursowały w Liège do 31 sierpnia 1964 roku. Ten środek transportu zawieszono ze względu na zły stan torów.
Nowa linia tramwajowa o długości 11,7 km łączy części Coronmeuse i Sclessin. Tramwaj przebiega przez centrum miasta. Dzięki inwestycji możliwa była przebudowa placu centralnego. Poszerzono strefy piesze i utworzono ścieżki rowerowe.
– Tramwaj pełni miastotwórczą funkcję i przyspiesza zagospodarowanie przestrzeni. Wszystkie miasta, które rozbudowują sieć tramwajową, przeżywają znaczący rozwój. Tego samego oczekujemy również tutaj – podkreśla Willy Demeyer, burmistrz Liège. – Pojawienie się tramwaju w Liège to prawdziwa rewolucja, jakiej potrzebujemy. Każdego dnia przez miasto przejeżdża ponad 245 tys. samochodów i 225 tys. pasażerów autobusów. Tramwaj to rozwiązanie, które przewiezie dwa razy więcej osób niż obecne autobusy – dodaje.
Liège już planuje rozbudowę świeżo wybudowanej linii tramwajowej. W planach jest poprowadzenie tramwaju w kierunku Herstal i Seraing (3,2 km w kierunku Herstal i 2,6 km w kierunku Seraing). – To nie jest tramwaj dla miasta Liège, ale dla metropolii Liège – podsumował Willy Demeyer, burmistrz. Obecnie do dyspozycji pasażerów będą 23 przystanki. Tramwaje będą kursować w godzinach szczytu co 4,5-minuty. Oficjalne oddanie do użytku tramwaju w Liège zaplanowano na 31 stycznia 2025 roku.
Przygotowania do tej olbrzymiej inwestycji nie były łatwe. Miasto dopiero za trzecim podejściem wybrało wykonawcę robót. Zarówno budowa jak i eksploatacja linii tramwajowej jest wynikiem współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Kontrakt wygrało konsorcjum Tram'Ardent, w skład którego wchodzą producent tramwajów CAF (dostarczył tramwaje Urbos o pojemności 310 pasażerów), firma budowlana Colas oraz firma DIF, która zapewniła finansowanie. Miasto będzie płacić za dostęp do toru i eksploatację linii przez 31 lat. Przewoźnikiem jest TEC – Transport En Commun.
Do obsługi linii pozyskano 20 tramwajów dwukierunkowych. Pojazdy posiadają 8 podwójnych drzwi z każdej strony. W środku znalazło się 58 miejsc siedzących, 3 wydzielone przestrzenie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i wózki spacerowe oraz 2 stanowiska dedykowane dla osób niewidomych z miejscem pod siedziskiem dla psa przewodnika.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.