Nancy w zeszłym roku zrezygnowało z bardzo charakterystycznego systemu Transport sur Voie Réservée (TVR). Miasto zdecydowało, że „tramtrolejbusy” zostaną zastąpione tradycyjnymi trolejbusami. Właśnie przybył pierwszy z nich.
W marcu 2023 roku francuskie Nancy zrezygnowało z bardzo oryginalnego systemu Transport sur Voie Réservée (TVR). Po 2017 roku było to ostatnie miasto na świecie (drugie było miasto Caen) z tak futurystycznym środkiem transportu. Nazywany tramwajem, po dokładniejszym przyjrzeniu się, wcale do końca nim nie był. Pojazdy poruszały się na gumowych oponach a drogę wyznaczała im – co odróżniało je od innych tego typu rozwiązań m.in. we Francji, Włoszech, Chinach czy Kolumbii – pojedyncza szyna. Gdy się kończyła, stery przejmował kierujący. Ponadto, dzięki pałąkom na dachu, tramwaje pobierały prąd z sieci trakcyjnej niczym tradycyjny trolejbus. Żeby było jeszcze śmieszniej, zjazd do zajezdni wymagał z kolei użycia silnika diesla, bo ta znajdowała się w innej części miasta i nie była w żaden sposób połączona z siecią „tramwaju”.
Miasto, ze względu na liczne niedociągnięcia techniczne systemu, postanowiło zastąpić TVR bardziej tradycyjnym rozwiązaniem i złożyło zamówienie w szwajcarskiej firmie Hess of Bellach (GH) na 25 dwuprzegubowych trolejbusów typu Lightram 25. Właśnie do zajezdni firmy Keolis w Ludres przybył pierwszy z nich, a stało się to 12 marca. Jak podaje Nancy w komunikacie, trolejbus był holowany przez całą drogę do Francji ze względów logistycznych, gdyż tonaż pojazdu wynosił 24 tony, a długość aż 24,4 metra.
Do 18 marca nowy pojazd został udostępniony firmie przewozowej Keolis, która w ramach sześcioletniej umowy obsługuje sieć transportu publicznego w Nancy. W tym czasie kierowcy szkolili się z obsługi nowego trolejbusu. Przeprowadzano także testy obsługi. Kolejne pojazdy mają stopniowo docierać do Nancy począwszy od końca marca. Z kolei od 22 marca zainteresowani mieszkańcy i przyszli użytkownicy trolejbusu będą mogli zobaczyć nowy pojazd na żywo. Zaplanowano cztery dni połączone z prezentacją w różnych częściach miasta.
To pierwszy z 25 zamówionych dwuprzegubowych trolejbusów akumulatorowych znanego modelu LightTram 25 szwajcarskiego producenta Hess. Trolejbusy mają 24,4 m długości i mogą pomieścić do 154 pasażerów, z czego 46 na miejscach siedzących. To znacznie więcej niż poprzednie pojazdy „tramtrolejbusy” Bombardier TVR, które mogły pomieścić 136 pasażerów – w tym 35 na miejscach siedzących. Władze miasta oczekują, że zużycie energii w nowych pojazdach będzie również znacznie niższe w porównaniu ze starym systemem i wyniesie 2,4 kWh/km w porównaniu z poprzednimi 4 kWh/km. Po rezygnacji z planów budowy tramwaju niskopodłogowego, głównie ze względów kosztowych, podjęto decyzję o przejściu na trolejbusy zasilane bateryjnie.
Pojazdy ze starego systemu TVR zostaną zezłomowane. Taką decyzję podjęto dla 23 pojazdów. Pierwsze transporty już się odbyły. Dwa pojazdy o numerach 8 i 20 pozostaną w Nancy w rękach belgijskiego kolekcjonera. Do czasu przybycia trolejbusów, linię nr 1 łączącą gminy Essey, Les, Nancy i Vandoeuvre, obsługują autobusy. Trwają także prace związane z poszerzeniem peronów z dotychczasowych 6 metrów do 6,5 metra. Pojazdy będą wykorzystywać istniejącą sieć trakcyjną, a tam, gdzie jej nie ma, będą wykorzystywać baterie. Miasto wykorzystuje także okazję zmiany systemu transportowego do zagospodarowania na nowo przestrzeni wzdłuż trasy trolejbusu. Tam, gdzie to możliwe, urzędnicy zapowiadają zwiększenie udziału zieleni. Szacuje się, że z linii nr 1 korzysta dziennie 45 tys. pasażerów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.