Transport publiczny w niemieckiej Jenie przechodzi dużą transformację. Pod koniec poprzedniego roku lokalne przedsiębiorstwo transportowe Jenaer Nahverkehr rozpoczęło eksploatację nowych tramwajów Tramlink od Stadlera. Obecnie na ulicach jeździ 12 nowych pojazdów, a liczba ta ma się wkrótce podwoić. Miasto, dzięki dodatkowym środkom, rozważa również skorzystanie z prawa opcji, co pozwoli rozszerzyć kontrakt o kolejnych dziewięć wozów.
Jena – drugie co do wielkości miasto Turyngii – prowadzi projekt transformacji komunikacji miejskiej, który sprowadza się do wymiany tramwajów i modernizacji infrastruktury. Nazwano go „800 Tramlink Jena”. Procesowi temu przyświeca motto „łączymy pokolenia”. W części taborowej projektu włodarze chcą, aby nowe wozy były pojemniejsze od dotychczasowo eksploatowanych, wygodniejsze i całkowicie pozbawione barier komunikacyjnych.
Z końcem 2023 roku do miasta przybyło pierwszych dwanaście tramwajów Tramlink wyprodukowanych przez Stadlera. Następnych dwanaście pojazdów pojawi się w 2024 r. Po procedurach odbiorowych tramwaje będą stopniowo wprowadzane do regularnej eksploatacji. Pierwszy z nich wyruszył na tory 16 grudnia. Docelowo nowe wozy mają zastąpić wyeksploatowane 33 pojazdy GT6M.
Szyty na miarę
Tramwaje firmy Stadler zostały specjalnie zaprojektowane dla Jeny. Zamówienie obejmuje dwie różne długości pojazdów. Pierwsza część to 16 siedmioczłonowych tramwajów o długości 42 metrów. W trzech strefach znajdują się cztery miejsca dla osób na wózkach inwalidzkich. Jest też miejsce na wózki dziecięce i rowery. Pojazdy pomieszczą 80 osób na miejscach siedzących i 161 na miejscach stojących. Zaś 8 pojazdów zaprojektowano jako pięcioczłonowe tramwaje o długości 32 metry. Krótsza wersja ma wyłącznie dwie strefy z czterema miejscami na wózki inwalidzkie. Wszystkie pojazdy są niskopodłogowe i wyposażone w pięć lub sześć drzwi po obydwu stronach. Mogą się rozpędzić do 70 km/h. Pojazdy produkowane są w Walencji w Hiszpanii.
Kontrakt na dostawę 24 tramwajów z opcją na dziewięć kolejnych operator Jenaer Nahverkehr przyznał Stadlerowi w sierpniu 2020 roku. Ponadto Stadler przejmie utrzymanie tramwajów na 24 lata z możliwością przedłużenia do 8 lat.
– W mieście takim jak Jena, którego charakter kształtują szczególne cechy geograficzne, takie jak doliny, rzeki i otaczające miasto wzgórza, tramwaje odgrywają kluczową rolę w systemie transportu publicznego. Obsługują średnio 34 tys. pasażerów dziennie, dlatego stanowią kręgosłup lokalnego transportu. Poprawiają mobilność miasta, odciążają ruch, zmniejszają zanieczyszczenie środowiska i podnoszą jakość życia mieszkańców. Wraz ze stałym wzrostem liczby pasażerów szczególnie tramwaje mają do odegrania jeszcze większą niż dotychczas rolę, gdyż korzysta z nich dwie trzecie wszystkich pasażerów komunikacji miejskiej – poinformowało przedsiębiorstwo komunikacyjne Jenaer Nahverkehr.
Dodatkowe środki na kolejne tramwaje
Dotychczas miasto miało środki na pozyskanie 24 tramwajów. 12 z nich zostało sfinansowanych kwotą 23,4 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z okresu finansowania 2014-2020 oraz środków publicznych. Kolejnych 12 tramwajów zostało w całości sfinansowanych z funduszy państwowych za 21 mln euro.
Jak się okazuje, są jednak dodatkowe środki na rozszerzenie zamówienia i skorzystanie z prawa opcji. Jenaer Nahverkehr poinformowało, że Ministerstwo Infrastruktury i Rolnictwa Turyngii obiecało wsparcie finansowe zakupu kolejnych dziewięciu tramwajów. – Dofinansowanie pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) oraz środków państwowych i pokryje aż połowę całkowitych kosztów – podano.
Prawo opcji dotyczy ewentualnego zamówienia krótszych dwukierunkowych tramwajów o długości 32 metry. – Ostateczna decyzja w sprawie inwestycji w te nowoczesne, niskopodłogowe i pozbawione barier tramwaje nie została jeszcze podjęta – przekazano w komunikacie. Tramwaje byłyby pięcioczłonowe. Jena ma czas na zakup dodatkowych wozów do 2026 roku.
– Jestem bardzo wdzięczny władzom Turyngii, że dotrzymały słowa i po raz kolejny przekazują miliony euro, aby móc zakończyć proces odnowy taboru tramwajowego w Jenie. Mając w taborze tylko dwa nowoczesne typy pojazdów, będziemy w stanie zapewnić naszym pasażerom większy komfort, a niższe koszty operacyjne, pomogą w dalszym poszerzaniu oferty transportu publicznego – podkreśla Christian Gerlitz, burmistrz Jeny. – Wraz z zatwierdzonym już dofinansowaniem państwowym w wysokości ponad 31 milionów euro na rozbudowę północnej części linii tramwajowej nr 1 i modernizację przystanków oraz kolejnym środkom od państwa, możemy wznieść nasz transport na zupełnie wyższy poziom pod względem jakości – dodaje Gerlitz.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.