Już 1 stycznia 2025 roku Polska obejmie prezydencję w Radzie Unii Europejskiej, co stanowi doskonałą okazję do promowania innowacyjnych rozwiązań transportowych. Choć kwestie mobilności nie są wprost priorytetami tej prezydencji, polskie doświadczenia w tym obszarze mogą przyczynić się do kształtowania polityki transportowej UE. Raport „Dobre praktyki z Polski w obszarze transportu” wskazuje na inspirujące rozwiązania, które mogą stać się fundamentem przyszłych działań legislacyjnych.
Polska prezydencja w Radzie UE przypada na trudny moment geopolityczny, w którym kluczowe będą działania na rzecz bezpieczeństwa energetycznego, intensyfikacja współpracy transatlantyckiej oraz wspieranie odbudowy Ukrainy. Chociaż transport nie został bezpośrednio wymieniony w priorytetach, jest on ściśle związany z wyzwaniami, przed którymi stoi Europa – zieloną transformacją, bezpieczeństwem logistycznym oraz przeciwdziałaniem zmianom klimatycznym. Dlatego warto zwrócić uwagę na dobre praktyki z Polski, które mogą pomóc w rozwoju zrównoważonej mobilności na poziomie europejskim.
Odporność i bezpieczeństwo w kontekście transportu
Transport odgrywa kluczową rolę w budowaniu odporności na kryzysy energetyczne, ekologiczne i geopolityczne. Z tego względu Polska, jako kraj sprawujący prezydencję, powinna promować działania wzmacniające system transportowy w Europie. Raport wskazuje, że pomimo deklaracji wsparcia dla zrównoważonej mobilności, polski transport nie rozwija się w tempie porównywalnym do innych krajów UE. Dominacja samochodów spalinowych, niewykorzystanie przystanków kolejowych i niedostateczna infrastruktura rowerowa to wyzwania, z którymi wciąż musimy się zmierzyć.
Jednak Polska może pochwalić się innowacyjnymi rozwiązaniami w obszarze mobilności, które mogą być przykładem dla innych krajów Unii. Jednym z nich jest transport na żądanie, przeciwdziałający wykluczeniu transportowemu, czy rozwój narzędzi informatycznych wspierających nisko- i zeroemisyjność.
Dobre praktyki z Polski – inspiracje na poziomie europejskim
Raport przedstawia kilka inspirujących przykładów z Polski, które mogą stanowić podstawę do wdrażania konkretnych rozwiązań na poziomie unijnym, m.in:
- Metropolitalne Szkoły Prototypowania: Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia wprowadziła program Metropolitalnych Szkół Prototypowania, który testuje innowacyjne rozwiązania transportowe na poziomie lokalnym. Program ten, uznany na arenie międzynarodowej, przyczynia się do wdrażania zrównoważonej mobilności w regionie.
- Transport na żądanie: System opracowany przez firmę Teroplan S.A. odpowiada na problem wykluczenia transportowego na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia. Platforma e-podróżnik.pl umożliwia mieszkańcom tych regionów planowanie podróży i zakup biletów na całą trasę w jednej transakcji. Rozwiązanie to, używane przez ponad 1000 przewoźników, ułatwia dostęp do transportu publicznego.
- Otwarty system sprzedaży biletów PKP Intercity: Nowoczesne systemy sprzedaży biletów to krok w stronę większej dostępności transportu kolejowego. Integracja różnych systemów sprzedaży i otwartość danych pozwala na lepszą koordynację podróży i bardziej efektywne zarządzanie ruchem pasażerskim. Obecnie bilety PKP Intercity można kupić za pośrednictwem mPay, w serwisie e-podroznik.pl oraz koleo.pl, w aplikacji mobilnej KOLEO, w aplikacji SkyCash, za pośrednictwem jakdojade, a także w serwisie eTravel pod adresem lataj.pl
Zachęcamy do pobrania pełnego raportu „Dobre praktyki z Polski w obszarze transportu. Inspiracje na czas polskiej prezydencji” i poznania szczegółów na temat innowacyjnych rozwiązań, które mogą stać się fundamentem przyszłych europejskich strategii mobilności. Polska prezydencja w Radzie UE to wyjątkowa okazja, by nasze doświadczenia przyczyniły się do kształtowania zrównoważonego i bezpiecznego transportu w całej Unii. Pobierz raport i dowiedz się, jak Polska może wpłynąć na przyszłość mobilności w Europie!
Link do raportu:
„Dobre praktyki z Polski w obszarze transportu. Inspiracje na czas polskiej prezydencji”