Jak informuje PKP PLK, budowa dodatkowego peronu na dworcu Warszawa Gdańska dobiega końca. To element modernizacji warszawskich linii obwodowych, przygotowujących Warszawski Węzeł Kolejowy do dużej przebudowy linii średnicowej. To nie koniec prac. – PKP SA prowadzi prace projektowe dotyczące rozbudowy Warszawy Gdańskiej, by w czasie remontu linii średnicowej była ona przystosowana w pełni do tego, by obsłużyć zwiększony potok pasażerów – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP SA. Niewykluczone, że pojawi się dodatkowe dojście do peronów, w tym od strony wiaduktu na Andersa.
Prace na Warszawie Gdańskiej
ruszyły w lipcu. – Przebudowa stacji i dobudowa nowego peronu to pierwszy etap prac przygotowawczych, ale też realnych prac budowlanych, które zakończą się
modernizacją linii średnicowej i całkowitą przebudową stacji Warszawa Zachodnia, przebudowami wszystkich obiektów inżynieryjnych leżących na linii średnicowej, linii obwodowej łączącej Warszawę Gdańską z Warszawą Zachodnią, odcinka wylotowego w kierunku Lublina przez Falenicę i Otwock oraz w kierunku Grodziska Mazowieckiego – mówi Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.
Nowy peron wyposażony jest w wiatę i będzie podłączony do istniejącego przejścia podziemnego. Podróżni będą mogli korzystać też z windy. Oprócz tego na stacji Warszawa Gdańska zmodernizowano 8 km torów, 19 rozjazdów i 10 km sieci trakcyjnej. Efektem prac będzie zwiększona przepustowość stacji. Wartość inwestycji to 53 mln zł.
Przebudowa jest niezwykle ważna pod kątem planowanych inwestycji w WWK, a zwłaszcza przebudowy linii średnicowej. Wtedy pociągi dalekobieżne mają zostać przekierowane z dworców Warszawa Zachodnia, Centralna i Wschodnia właśnie na Warszawę Gdańską. Inwestycji wymaga jeszcze przede wszystkim
infrastruktura dworcowa, związana z obsługą podróżnych. Na razie na perony można dojść tylko jednym przejściem podziemnym. Może to okazać się niewystarczające w momencie, gdy Warszawa Gdańska przejmie znaczny ruch z trzech innych dworców. – PKP SA prowadzi
prace projektowe dotyczące tej rozbudowy. Wspólnie prowadzimy ten program, żeby Warszawa Gdańska w czasie remontu linii średnicowej była przystosowana w pełni do tego, by obsłużyć zwiększony potok pasażerów – mówi Mochocki. Jest więc szansa na poprawę dojścia do peronów. – Wiemy, że istniejący tunel nie będzie w stanie obsłużyć takiego ruchu, jaki przewidujemy dla tej stacji. Prace projektowe zmierzają do tego, by stworzyć inne połączenie zarówno jeżeli chodzi o dojście od strony Arkadii, jak i bezpośrednio wiaduktu na Andersa – mówi Mochocki.
W październiku natomiast PKP PLK ogłosiła przetarg na modernizację dwóch linii obwodowych – pomiędzy Gdańską a Zachodnią oraz Gołąbkami. Istniejące przystanki zostaną wyremontowane, powstaną też dwa nowe Warszawa Obozowa i Powązki. Ponadto przebudowanych zostanie również 7 wiaduktów kolejowych i powstaną trzy nowe kładki. Na przystanku Warszawa Koło powstać ma
węzeł przesiadkowy z metrem. Prace mają potrwać do 2018 r. Wtedy ruszyć ma
modernizacja linii średnicowej.
Łączna wartość prac zaplanowanych w ramach modernizacji WWK to 2 mld zł. Efektem prac ma być zwiększenie przepustowości węzła.