fot. Michał Dadełło, lic. CC BY-SA 4.0Autobus PKS Lubin
Od kilku miesięcy obszar działalności PKS Lubin został istootnie ograniczony. Przewoźnik zlikwidował bowiem swoją placówkę terenową w Chojnowie. Bezpośrednią przyczyną takiej decyzji był spadek rentowności związany z pandemią koronawirusa, ale spółka twierdzi, że już od kilku lat kursy do Chojnowa przynosiły jej straty.
Wśród przedsębiorstw komunikacyjnych, które znacznie ograniczyły swoją działalność w pierwszym okresie epidemii koronawirusa w Polsce, znalazł się PKS Lubin. Spółka zamknęła swoją placówkę terenową w nieodległym Chojnowie położonym w powiecie legnickim. – Od kilku lat kursy były nierentowne – tłumaczy decyzję Krzysztof Ziółkowski, dyrektor ds. eksploatacji w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej Lubin SA.
Przedstawiciel przewoźnika zapewnia, że spółka podejmowała działania mające na celu ratowanie chojnowskiej części przedsiębiorstwa. – Często zmienialiśmy trasy oraz godziny kursowania, aby zwiększyć frekwencję i zainteresowanie pasażerów. Mimo to placówka wciąż przynosiła straty – mówi.
O radykalnym rozwiązaniu problemu strat zadecydowano w Lubinie w okresie epidemii, kiedy zawieszone zostały obsługiwane przez chojnowską placówkę kursy. To spowodowało całkowite wstrzymanie przychodów z tytułu działalności przewozowej. – W celu poprawy rentowności zadecydowaliśmy o likwidacji kursów i placówki – stwierdził Krzysztof Ziółkowski. Przedstawiciel lubińskiego PKS-u zapewnia przy tym, że sytuacja finansowa spółki jest obecnie stabilna.
Problem m.in. dla mieszkańców Złotoryi
Podstawową trasą obsługiwaną przez placówkę była linia z Chojnowa do Złotoryi. Spółka była jedynym przewoźnikiem uruchamiającym połączenia w tej relacji. Wraz z zamknięciem oddziału spółka całkowicie wycofała się z obsługi Chojnowa. Miasto to ma dostęp do kolei, więc nie jest całkowicie wykluczone komunikacyjnie.
Koniec chojnowskiego PKS-u oznacza natomiast spore problemy dla mieszkańców 15-tysięcznej Złotoryi i szeregu mniejszych miejscowości. Przypomnijmy, że w grudniu 2008 r. po wieloletniej przerwie wznowiona została obsługa połączenia kolejowego Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. Po zaledwie kilku miesiącach kursy wypadły jednak z rozkładu jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.