Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dominika Lasota: Nie będziemy nikogo zamykać w miastach 15-minutowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-04-2023
Ostatnia modyfikacja:
23-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Dominika Lasota: Nie będziemy nikogo zamykać w miastach 15-minutowych
fot. vlad b/ unsplash
Ostatnio furorę robi idea miast 15-minutowych – głównie za sprawą polityków prawicy, którzy wieszczą zamknięcie mieszkańców w gettach. – Chodzi tylko o stworzenie możliwości: by wszystko, co najważniejsze dla codziennego życia, znajdowało się w zasięgu 15 minut. Nie ma mowy o zakazach. Jeśli ktoś będzie chciał jechać dalej do parku, to pojedzie – mówi Dominika Lasota, aktywistka klimatyczna.

Witold Urbanowicz, Transport Publiczny: Na czym polega głośna ostatnio idea miast 15-minutowych?

Dominika Lasota, aktywistka klimatyczna:
Rzeczywiście, głośno o tym. W skrócie ujmując – to model życia, nawet nie nowy, który polega na tym, żebyśmy mieli wszystko, czego nam potrzeba do życia, jak najbliżej siebie – w promilu tych 15 minut piechotą.

Chodzi przede wszystkim o to, byśmy nie byli uwiązani – nie musieli codziennie męczyć się z dojazdami, z bieganiem po różnych miejscach w mieście – tylko żebyśmy mogli to swoje życie i codzienność wykonywać jak najbliżej domu. Ja osobiście Jestem wielką fanką tego pomysłu, bo uważam, że fajnie byłoby mieć sklep spożywczy, przychodnię, aptekę, przedszkole czy szkołę, kawiarnię czy miejsce z kulturą blisko siebie. To sprawia, że te nasze lokalne wspólnoty w gminach i miastach mogą być po prostu silniejsze – możemy się wspierać wzajemnie, i nie tracić czasu na te różne dojazdy.

Oczywiście to także korzyści środowiskowe?

To są ogromne korzyści dla wszystkich. Wielu polityków na prawicy się oburza i mówi, że chcemy ludzi zamykać w promilu tych 15 minut. Ale odpowiedź jest prosta: jeśli ktoś będzie chciał jechać dalej do parku, to pojedzie. Chodzi po prostu o to, by nie musiał jechać przez pół miasta, by dotrzeć do szkoły, basenu czy przychodni, bo w okolicy niczego nie ma. Dzięki temu, że wszystko będzie pod ręką, to potencjalnie wówczas mniej będziemy używać samochodu, a więcej komunikacji publicznej. To skutkuje mniejszymi emisjami i zatruciem powietrza. To także uwolnienie naszego czasu, który oszczędzamy na dojazdach. Możemy go poświęcić na spotkania z rodzinami, znajomymi, zainteresowania czy chociażby pielęgnowanie ogródka pod blokiem. Miasto 15-minutowe to polityka prorodzinna, to lokalny patriotyzm, to dbanie o to, co wokół nas.

Skąd więc ten opór?

Rozumiem, że wszystko, co nowe – zwłaszcza jeśli wychodzi to od polityków – spotyka się ze strachem. Ten pomysł wychodzi od ludzi: to idea ruchów miejskich, czyli po prostu zwykłych obywateli. Ludzie sami widzą, że to im służy – w przeciwieństwie do spędzania godzin w korkach.

Możemy zdecydowanie odrzucić tezę, że chodzi więc o jakieś ograniczenia i zakazy czy tworzenie gett?

Mówienie o tym, że w ramach 15-minutowego miasta chcemy kogoś zamknąć, to po prostu kłamstwo i rozszerzanie fake newsów. W przeciwieństwie do prawicy, która lubi stawiać mury i wprowadzać zakazy, nie będziemy niczego zakazywać. Każdy może jechać dalej – na wycieczki, do innych części miasta. Chodzi tylko o stworzenie możliwości i poprawę wspólnotowego życia w okolicy – czyli wzmocnienie tych naszych lokalnych społeczności.

Czy możemy wskazać jakieś dobre przykłady?

Nie trzeba wcale patrzeć na zagraniczne miasta. Już w Polsce powiatowej, to idea miast 15-minutowych nie jest obca. Ludzie mają w tym kompaktowym niewielkim mieście mają wszystko pod ręką – to taka mała ojczyzna.

Z większych przykładów – Amsterdam. Tamtejszymi rozwiązaniami mogą inspirować się Warszawa, Kraków czy Poznań, które są dalekie od bycia 15-minutowymi miastami. To nie tylko transport publiczny, ale też infrastruktura rowerowa czy rozwinięte usługi na osiedlach.

O pomyśle stworzenia 15-minutowego miasta na terenie po lotnisku Chopina w Warszawie TUTAJ
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

15-minutowe miasto na terenie Lotnisko Chopina po otwarciu CPK?

Przestrzeń

15-minutowe miasto na terenie Lotnisko Chopina po otwarciu CPK?

Patryk Babula 09 kwietnia 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Dominika Lasota: Mamy problem, którym jest przemysł paliw kopalnych

Wywiady i komentarze

Zobacz również:

15-minutowe miasto na terenie Lotnisko Chopina po otwarciu CPK?

Przestrzeń

15-minutowe miasto na terenie Lotnisko Chopina po otwarciu CPK?

Patryk Babula 09 kwietnia 2023

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przestrzeń

15-minutowe miasto niczym getto? Psychoprawica węszy spisek

Przemysław Farsewicz / Łukasz Malinowski 01 kwietnia 2023

Dominika Lasota: Mamy problem, którym jest przemysł paliw kopalnych

Wywiady i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5