Wczoraj (7 października) sejm przyjął część poprawek senatu do ustawy o przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom pandemii COVID-19. Wśród nich - poprawkę utrzymującą wyższą kwotę dopłaty do wozokilometra z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) do końca przyszłego roku.
W ogłoszonym w maju naborze do Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych
zwiększona została dotacja z 1 do 3 zł. – Chcemy, by wsparciem zostali objęci też przewoźnicy prywatni. Zachęcamy do porozumienia z samorządem i zmianą linii komercyjnych w linii użyteczności publicznej – mówił wówczas Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
Wyższa dopłata zaowocowała większym zainteresowaniem samorządów udziałem w programie. Jej utrzymanie na poziomie 3 zł
poprali uczestnicy tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego. – W pełni podzielam pogląd, że należy dokonać pewnej stabilizacji. Kluczem dla mnie jest umowa wieloletnia i myślę, że to jest temat właściwie przesądzony –
mówił wiceminister Andrzej Bittel. Przypomniał też, że procedowana jest odpowiednia poprawka do ustawy o FRPA, która utrzymałaby w kolejnym roku zwiększoną dotację 3 zł do każdego wozokilometra. – Ja lubię jednak mówić o zmianach, kiedy coś jest już uchwalone, na razie obserwujemy więc proces legislacyjny – zastrzegł.
Podniesienie stawki dopłaty na przyszły rok z 1 zł do 3 zł nie znalazło się w pierwotnym projekcie
ustawy o przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom pandemii COVID-19. Jak relacjonuje konsultant transportu Marcin Gromadzki,
poprawkę w tej sprawie z jednego z ministerstw otrzymał do przedłożenia w wyższej izbie parlamentu senator Krzysztof Mróz. Senat poprawkę przyjął, a po nim zrobił to wczoraj sejm - i to praktycznie jednogłośnie. - Za odrzuceniem poprawki było raptem troje posłów (dwoje z PiS: p. Magdalena Sroka i p. Kazimierz Gwiazdowski oraz p. Zbigniew Ziejewski z PSL-Kukiz15). Wstrzymali się od głosu wszyscy obecni na posiedzeniu posłowie Konfederacji (8 osób). Pozostałych 436 posłów, z różnych stron sceny politycznej, uznało zasadność poprawki Senatu i jej pozytywny wpływ na sytuację publicznego transportu zbiorowego w naszym kraju - podsumował Gromadzki.
W uzasadnieniu uchwały Senat można przeczytać, że zmierzała ona „do utrzymania do końca 2021 r. stawki dopłaty do 1 wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej na dotychczasowym poziomie. W związku z pandemią, mając na względzie sytuację finansową organizatorów, jak i operatorów publicznego transportu zbiorowego, a także interes podróżnych, konieczne jest utrzymanie stawek dopłat na wyższym poziomie. Poprawka zwiększa szanse, że cel ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zostanie zrealizowany. Brak poprawki oznaczałby, że od dnia 1 stycznia 2021 r. maksymalna stawka dopłaty do 1 wozokilometra wynosiłaby 1zł.”
Nowe przepisy przewidują też podniesienie kapitału zakładowego spółki PKP PLK przy wykorzystaniu Funduszu Kolejowego o 1 mld 850 mln zł. Więcej na ten temat
piszemy tutaj.