fot. CC BY-SA 2.5, commons.wikimedia.orgPociąg turystyczny ŻKD
Gmina Nowy Staw stara się o przejęcie działek pozostałych po dawnej linii wąskotorowej z Malborka. Chce je wykorzystać pod budowę nowych tras rowerowych. To z kolei ma zwiększyć potencjał turystyczny regionu.
Pod koniec 2024 r. informowaliśmy na naszych łamach o planie budowy turystycznego szlaku rowerowego w śladzie dawnej wąskotorowej linii z Malborka-Kałdowa do stacji Lichnowy. Gmina Miłoradz zamierza przejąć w tym celu grunty po zlikwidowanej trasie, których właścicielem wciąż jest spółka PKP SA. Teraz wiemy już, że podobne plany ma również inny samorząd, na terenie którego znajdują się pozostałości zlikwidowanej części sieci dawnych Pomorskich Kolei Dojazdowych.
Trwają uzgodnienia warunków zmian właścicielskich
Prawdopodobne wydaje się przekazanie gruntów po części dawnej linii Malbork-Kałdowo Wąskotorowy – Nowy Dwór Gdański Wąskotorowy. – Gmina Nowy Staw jest zainteresowana przejęciem odcinka o łącznej długości ok. 4,1 km. Sprawa jest na etapie uzgodnień – powiedziała nam w zeszłym roku Agnieszka Jurewicz z Wydziału Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Dodała, że nieruchomości po torowisku miałyby stanowić drogi pieszo-rowerowe oraz fragmenty dróg.
Zamiar ten potwierdziły lokalne władze. – Jesteśmy zainteresowani przejęciem przedmiotowej nieruchomości z przeznaczeniem pod ścieżki pieszo-rowerowe. Celem jest stworzenie tego typu formy rekreacji dla lokalnej społeczności, jak i turystów – mówi Kamila Ostrowska, inspektor ds. gospodarki nieruchomościami w mieście i gminie Urzędu Miasta Nowy Staw.
– Chcemy zachęcić w ten sposób do zwiedzania Żuław – dodaje nasza rozmówczyni. Inwestycja, która ma zostać przeprowadzona w przypadku dojścia do skutku przejęcia gruntów, ma być więc nakierunkowana na ruch typowo turystyczny. Odcinek nowej infrastruktury rowerowej raczej nie będzie wykorzystywany w codziennych dojazdach do szkoły czy pracy.
Ponad 30 lat od likwidacji przewozów
Linia wąskotorowa z Malborka do Nowego Dworu Gdańskiego miała tor o prześwicie 750 mm. Ruch pasażerski na tej niespełna 33-kilometrowej trasie był utrzymywany do 1992 r. Pociągi towarowe kursowały tam jeszcze przez kolejny rok. Miasta łączy także linia normalnotorowa, jednak również ona od 2013 r. pozostaje nieczynna.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.