Trwają procedury związane z przekazaniem gminie terenów po dawnej linii wąskotorowej Żnin – Żużoły. Samorząd chce wybudować w pasie gruntu drogę pieszo-rowerową. Ma ona zwiększyć bezpieczeństwo ruchu wzdłuż popularnej szosy.
Jak poinformowały nas pod koniec zeszłego roku PKP SA, lokalny samorząd rozpoczął starania o przejęcie części nieruchomości pozostałych po dawnej linii kolei wąskotorowej Żnin Wąskotorowy – Żużoły. – Przybliżona długość odcinka do przekazania wynosi 4 km – wskazała Agnieszka Jurewicz z Wydziału ds. Współpracy z Mediami Polskich Kolei Państwowych. Dodała, że sprawa jest na etapie weryfikacji przez spółkę.
Ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi powiatowej
Informacje te potwierdziła właśnie gmina. – W 2024 r. rozpoczęliśmy negocjacje z grupą PKP w sprawie nieodpłatnego przekazania części terenów po tej zlikwidowanej linii – mówi Bogumił Wesołowski, kierownik Wydziału Gospodarki Przestrzennej i Nieruchomości Urzędu Miejskiego w Żninie. UM jest zainteresowany nabyciem fragmentu dawnej trasy pomiędzy wsiami Cerekwica i Uścikowo. W lipcu samorząd złożył do PKP SA odpowiednie dokumenty i czeka na ostateczną odpowiedź.
Na razie nie doczekaliśmy się więc rozstrzygnięć, ale biorąc pod uwagę brak perspektyw na wykorzystanie działek w inny sposób, realizacja planów gminy wydaje się bardzo prawdopodobna. Ta chciałaby wybudować w pasie po torowisku infrastrukturę dla pieszych i rowerzystów. Torowisko biegło niegdyś wzdłuż istniejącej do dziś drogi powiatowej, ścieżka powstałaby więc w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni. Nasz rozmówca podkreśla, że ułatwiłoby to mieszkańcom dotarcie do punktów handlowych i innych ważnych obiektów, a lokalna społeczność od pewnego czasu sugerowała podjęcie takich działań. – Na terenie obrębu Uścikowo szlak stanowiłby kontynuację ścieżki od strony Cerekwicy aż do centrum wsi – usłyszeliśmy.
– Taka ścieżka mogłaby też stać się ważną częścią rozwijanych szlaków pieszo-rowerowych na terenie gminy Żnin. Każda alternatywa dla poruszania się po drogach kołowych jest godna pochwały i uwagi, by podjąć wysiłek na rzecz przejmowania nieużywanych byłych torowisk – ocenia przedstawiciel samorządu. Zwraca on również uwagę na możliwości rozwoju turystyki i promocji aktywnego stylu życia, jakie otworzyłaby budowa nowego odcinka.
Ponad 30 lat od zawieszenia ruchu towarowego
Linia Żnin – Żużoły stanowiła część systemu Żnińskiej Kolei Powiatowej o rozstawie szyn 600 mm. Miała długość ok. 18 km. Została rozebrana etapami po likwidacji ruchu towarowego na przełomie lat 80. i 90. XX w. Niewielki ruch pasażerski na odcinku do Obiecanowa funkcjonował do lat 70.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.