Polski Kongres Drogowy opublikował na swojej stronie internetowej uwagi zarządców dróg samorządowych do projektowanego rozporządzenia ministra infrastruktury, dotyczącego zasad ustawiania znaków drogowych. Duża część rozporządzenia dotyczy oznakowania dróg rowerowych. Wiele propozycji ułatwiających życie korzystającym z dwóch kółek budzi zastrzeżenia drogowców. Tłumaczą je troską o bezpieczeństwo rowerzystów.
Zastrzeżenia drogowców (wszystkie można przeczytać
na stronie pkd.org.pl) budzi kilka zmian proponowanych przez ministerstwo. Rozporządzenie zakłada, że pionowe znaki muszą być stawiane w odległości minimum 0,5 metra od drogi rowerowej. Drogowcy zwracają uwagę, że to niekonsekwencja, skoro skrajnia drogi rowerowej to w przepisach 0,2 metra. „skoro w odległości 20 cm od krawędzi drogi rowerowej można umieszczać inne urządzenia to nie ma podstaw, aby znaki drogowe montować w większej odległości” – tłumaczą, choć dla każdego jeżdżącego na rowerze wiadomo, że zapas 0,2 metra od drogi rowerowej nie jest duży.
„Ponadto obowiązek montażu znaków w odległości 0,5 m od krawędzi drogi rowerowej może uniemożliwić funkcjonowanie już istniejących dróg rowerowych (może nie być miejsca na umieszczenie znaku). Przy budowie nowych dróg będzie też potrzeba więcej terenu, co szczególnie w warunkach miejskich może przesądzać o braku możliwości budowy” – czytamy dalej. Nieco zaskakuje, że drogowcy nie wyobrażają sobie, że miejsce na drogę rowerową można znaleźć z jej drugiej strony.
Zarządcy dróg mają też problem z kontrapasami i dopuszczeniem ruchu dwukierunkowego dla rowerów na drogach jednokierunkowych. Według Komisji Drogownictwa Miejskiego takie pomysły wymagają zmiany Prawa o ruchu drogowym, bo może to wprowadzać w błąd… innych użytkowników dróg.
„Czy kierowców pojazdów innych niż rowery obowiązują przepisy jak na drodze jednokierunkowej czy dwukierunkowej? Czy można się zatrzymać po lewej stronie drogi? A jak zachować się przy wykonywaniu manewru skrętu w lewo? Na drodze jednokierunkowej należy zbliżyć się do lewej krawędzi jezdni, na drodze dwukierunkowej do osi jezdni. A przypadku kontra ruchu rowerowego jak należy ustawić pojazd, aby być w zgodzie z przepisami? Zastosowanie się do obowiązujących przepisów może skutkować kolizją z pojazdem jadącym z przeciwka” – zastanawiają się drogowcy.
Konsultacje społeczne w sprawie rozporządzenia zakończyły się pod koniec sierpnia. Nowe ministerialne wytyczne zostaną wprowadzone m.in. po to, by uporządkować chaos ze znakami przy polskich drogach, np. uporządkować sytuacje w których na krótkim odcinku drogi jest tyle znaków, że kierowcy nie są w stanie ich zarejestrować. Ministerstwo zapowiada, że zostanie to zrobione do końca przyszłego roku.