W czwartek 4 kwietnia na tory kijowskiego metra wyjechał drugi pięciowagonowy pociąg złożony z dawnych warszawskich wagonów serii 81. Skład można spotkać na zielonej linii.
W sumie Warszawa przekazała 10 starych składów rosyjskich złożonych z sześciu wagonów. Pierwszy pięciowagonowy pociąg
wozi pasażerów od listopada zeszłego roku. Teraz na tory zielonej linii wyjechał drugi pięciowagonowy skład. W wagonach, podobnie jak w pierwszym składzie, pozostawiono też napisy po polsku i logo warszawskiego metra.
– Specjaliści KP Kyjiwśkyj Metropoliten przeprowadzają niezbędne badania wagonów. Część z nich zostanie wykorzystana jako dawca części zamiennych do remontów kapitalnych innych pociągów, a część w najlepszym stanie jest adaptowana do kijowskich warunków i uzupełnia tabor kijowskiego metra. Obecnie trwają prace nad dostosowaniem dwóch wagonów, które staną się częścią trzeciego polskiego pociągu. Ma on zostać udostępniony pasażerom pod koniec lata. Dziękujemy naszym polskim przyjaciołom za pomoc – mówi Witalij Kliczko, burmistrz Kijowa.
Stolica Polski wycofuje z ruchu stare składy rosyjskie w związku z dostawami nowych pociągów Skoda Varsovia. Metro Warszawskie wskazuje, że składy rosyjskie są drogie w eksploatacji i problematyczne w utrzymaniu. To za sprawą częstych, codziennych przeglądów, a także narastającym problemem w dostawie części zamiennych. Od dawna więc zapowiadano ich wycofywanie w momencie dostaw nowych pociągów. Pierwszy skład
zjechał z linii pod koniec marca 2023 r. Obecnie w ruchu w Warszawie
pozostaje jeden skład (nr 02), który służyć ma jako skład historyczny.