W Dubaju ruszyło Expo 2020. Zwiedzający mogą na nie dotrzeć m.in. pociągami metra wyprodukowanym w zakładach Alstomu w Chorzowie. Francuska firma była liderem konsorcjum ExpoLink, które zbudowało nowy odcinek i dostarczyło tabor.
W lipcu 2020 roku zakończyła się rozbudowa metra w Dubaju. Projekt rozpoczął się w lipcu 2016 r. i realizowany był pod przewodnictwem Alstomu przez konsorcjum ExpoLink, w skład którego wchodziły także Acciona i Gülermak. W ramach inwestycji powstała 15-kilometrowa linia składająca się z 11,8-kilometrowej trasy naziemnej oraz odcinka podziemnego o długości 3,2 km. Nowy odcinek obejmuje siedem stacji, w tym stację Jabel Ali oraz flagową stację metra na terenie Expo 2020.
Alstom odpowiadał za integrację całego systemu metra, w tym zapewnienie zasilania, komunikacji, sygnalizacji, systemu automatycznego kontrolowania opłat i oddzielenia strefy pasażerskiej od peronów za pomocą drzwi ekranowych, a także za realizację prac torowych oraz zapewnienie trzyletniej gwarancji na cały system. W ramach projektu Alstom udoskonalił również istniejącą linię metra modernizując systemy torowe, zasilania, sygnalizacyjne i komunikacyjne.
Francuski producent dostarczył także 50 składów pociągów Metropolis wyprodukowanych w polskim zakładzie w Chorzowie. Pociągi mają po 85,5 metra długości i składają się z pięciu wagonów. Każdy z nich będzie mógł przewieźć 696 pasażerów (4 osoby na m²). Szerokie przejścia między wagonami, duże drzwi i okna oraz trzy odrębne strefy klas ¬– Gold, Silver i Family – mają zapewniać pasażerom najwyższy komfort. Pociągi wyposażone są w całkowicie elektryczny układ hamulcowy, oświetlenie ledowe oraz szereg innowacji obniżających zużycie energii, co czyni je prawdziwie przyjaznymi środowisku.
Całkowita wartość projektu rozbudowy metra w Dubaju to 2,6 mld euro. Przewozy zostały uruchomione we wrześniu zeszłego roku, ale dopiero opóźnione ze względu na pandemię koronawirusa
otwarcie Expo 2020 pozwoli w pełni wykorzystać nową trasę.
Niestety pasażerowie, którzy nie czytają Transportu Publicznego, nie dowiedzą się, że składy zostały wybudowane w Polsce. Informacja „Made in Poland” znajduje się wprawdzie na pojeździe, ale na belce skrętowej i jest niewidoczna dla pasażerów. Zobaczyć mogą ją tylko osoby mające dostęp do podwozia…
Musimy też pamiętać, że Zjednoczone Emiraty Arabskie to państwo, którego transport opiera się na ruchu kołowym. Na tereny Wystawy Światowej -
zobaczymy na niej m.in. Pawilon Mobilności - doprowadzono wprawdzie linię metra, ale zakłada się, że obsłuży ona ok. 18% gości. Dla większości przygotowano więc parkingi tak wielkie, że trzeba było uruchomić komunikację autobusową, żeby dowozić korzystających z nich do najbliższego wejścia na Expo.