Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Dublin wybuduje metro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dublin oraz Praga są ostatnimi tak dużymi miastami w Europie, w których pasażerowie na lotnisko nie dojadą komunikacją szynową. Wszystko wskazuje jednak na to, że w tej kategorii pozostanie już tylko stolica Czech.

Po latach debat irlandzki rząd ostatecznie zatwierdził plan budowy pierwszej 19,4-kilometrowej linii metra, która połączy centrum miasta z lotniskiem. Projekt MetroLink obejmuje łącznie szesnaście stacji. Podziemna kolej ma przewozić 20 tys. pasażerów w godzinę. Dla porównania, drugim największym systemem transportu w irlandzkiej stolicy jest Luas – lokalny system tramwajowy – którego przepustowość wynosi tylko 9 tys. osób na godzinę.

Linia rozpocznie się w Swords, na północnych przedmieściach Dublina. Następnie poprowadzi przez lotnisko, Ballymun, Glasnevin, centrum, a zakończy bieg w rejonie ulicy Charlemont po południowej stronie rzeki. Trasa ta połączy metro z najbardziej ruchliwymi węzłami komunikacyjnymi w mieście, a także z systemem kolei miejskiej, tramwajem i ważnymi przystankami autobusowymi.

Rząd szacuje, że rozbudowa systemu transportu publicznego o Metro Link, pozwoli obsłużyć blisko 1 mln pasażerów i 250 tys. miejsc pracy dostępnych pieszo od samych tylko stacji metra.

Jednocześnie metro będzie zapewniać wygodne przesiadki na dworce kolejowe i autobusowe, co w zamierzeniach zwiększy mobilność Irlandczyków. – Zachęciłoby to więcej osób do przesiadki z samochodów na transport publiczny – mówi Anne Graham, dyrektor naczelny National Transport Association, dublińskiego organizatora przewozów.

Koszt projektu szacuje się na około 9,5 miliarda euro. Jednak dzięki wzrostowi lokalnej gospodarki i szybkim przejazdom wynoszącym 25 minut między skrajnymi stacjami, mieszkańcy mają wiele zyskać. Szacunki określają dochód z rozwoju miasta na 13,5 miliarda euro w ciągu 60 lat po rozpoczęciu eksploatacji metra. Rząd zapowiedział, że budowa podziemnej kolei powinna rozpocząć się w 2025 roku. Całość powinna być gotowa na początku lat 30. XX wieku.

Projekt ma być finansowany w trzech czwartych z funduszy rządowych, a reszta środków pochodziłaby z partnerstw publiczno-prywatnych. Ma to być sposób na zaangażowanie lokalnych firm w rozwój stacji metra jako integracyjnych przestrzeni publicznych.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przestrzeń

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przemysław Farsewicz 19 marca 2023

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

Helsinki. Przedłużają tramwaj. Wkrótce też metro

Przestrzeń

Helsinki. Przedłużają tramwaj. Wkrótce też metro

Przemysław Farsewicz 22 października 2022

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Przestrzeń

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2021

Zobacz również:

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przestrzeń

Bukareszt wybiera wykonawcę budowy metra do lotniska

Przemysław Farsewicz 19 marca 2023

III linia metra. Stacje tam, gdzie łatwiej budować, problem z napełnieniami

Przestrzeń

Helsinki. Przedłużają tramwaj. Wkrótce też metro

Przestrzeń

Helsinki. Przedłużają tramwaj. Wkrótce też metro

Przemysław Farsewicz 22 października 2022

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Przestrzeń

Moskwa przygotowuje się do budowy nowej linii metra

Witold Urbanowicz 30 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5