fot. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego
Prawie 2 mln pasażerów skorzystało z linii autobusowych Kolei Małopolskich w pierwszym półroczu 2024 r. Najpopularniejsza pozostaje trasa z Krakowa do Myślenic, ale obejmujący ponad 40 relacji system ma duże znaczenie w obsłudze także m.in. rejonu Tarnowa czy Wieliczki. Część kursów realizowana jest taborem własnym, a przewoźnik chciałby pozyskać kolejne pojazdy.
Koleje Małopolskie to najaktywniejszy w zakresie uruchamiania połączeń dowozowych przewoźnik kolejowy w kraju. Tylko w 2024 r. spółka zainaugurowała przewozy na dziesięciu nowych trasach, a przebieg czterech funkcjonujących już wcześniej został wydłużony. Łącznie autobusy w barwach województwa funkcjonują na 44 liniach, w tym kilku wariantowych.
Sporo nowości w 2024 r.
Najnowsze trasy w siatce wojewódzkiej spółki to A36 Tarnów – Łukowa, A37 Proszowice – Igołomia – Podłęże, A38 Tarnów – Nowa Jastrząbka, A39 Tarnów – Zaczarnie, A40 Kraków – Wadowice – Kęty, A43 Skawina – Kalwaria Zebrzydowska, A44 Kraków – Alwernia, A45 Nowy Targ – Jurgów, A46 Tarnów – Ryglice i A50 Kraków – Nowe Brzesko – Proszowice. Zgodnie z umową z województwem operator obsługuje 49 linii, ale w rzeczywistości ich liczba jest o pięć mniejsza. – Ma to związek z wnioskiem do FRPA, gdzie linie o wariantowych przebiegach są osobnymi pozycjami – tłumaczy Departament Marketingu Kolei Małopolskich. Przykładowo trasa Kraków – Baczyn – Alwernia jest ujęta w dokumentacji Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w ramach trzech pozycji, zaś w informacji pasażerskiej stosuje się jedno oznaczenie dla wszystkich obsługiwanych wariantów.
– Łącznie do obsługi siatki połączeń wykorzystywanych jest 86 pojazdów – usłyszeliśmy. 26 spośród nich to autobusy własne Kolei Małopolskich, pozostałe należą do przewoźników zewnętrznych świadczących swoje usługi na rzecz operatora kolejowego. – Najczęściej wybieranym przez pasażerów połączeniem jest linia A1 łącząca Kraków z Myślenicami – wskazały służby prasowe KM. To jeden z odcinków, na których przewozy świadczone są pojazdami własnymi.
Duże przełożenie komunikacji dowozowej na kolej
– Wysoką frekwencję odnotowujemy również na liniach w obszarze wielickim oraz tarnowskim – wskazuje przewoźnik. Zgodnie z przytaczanymi przez KM danymi od początku roku do końca maja z połączeń autobusowych skorzystało łącznie aż ok. 1,6 mln pasażerów. Pozwala to szacować, że wynik łączny za pierwsze półrocze 2024 r. będzie oscylować wokół 2 mln przewiezionych podróżnych.
Duża popularność linii dowozowych przekłada się przy tym na zainteresowanie koleją regionalną. – Ok. 10 proc. pasażerów korzystających z pociągu dojeżdża do stacji kolejowych autobusem – twierdzą Koleje Małopolskie. Być może wkrótce rola linii autobusowych jeszcze wzrośnie, bo spółka chciałaby zakupić dodatkowy tabor, który pozwoliłby na rozszerzenie oferty. Szansą na to ma być unijny Krajowy Plan Odbudowy
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.